Leo som fyller 65 år är i bästa formeln

För fem år sedan fick Leo Andersson ett telefonsamtal om han ville köpa tillbaka sin gamla tävlingsbil. Den var inte precis i nyskick.
– Jag har fått gå igenom varenda del, varenda skruv, säger Leo som var svensk mästare i formel 3 1983.

ANNONS
|

Skinande vit med två lysande orange backspeglar vilar racerbilen platt utanför garageporten. Med breda tunga däck och en vinge där bak som ska trycka ner bilen mot banan när hastigheten närmar sig ”flygfart”.

Äntligen klar, lagom till Leos 65-årsdag. Nån bättre present till sig själv kunde han inte ge.

– Jag och mina söner tänkte börja tävla nu, men det har coronan satt stopp för. Vi får vänta, säger han.

Bilen har en  fyrcylindrig Volkswagenmotor på 180 kubik och en effekt på 160 hästkrafter. Bilen väger 450 kilo och gör 0 – 100 km/tim på 3,5 sekunder.
Bilen har en fyrcylindrig Volkswagenmotor på 180 kubik och en effekt på 160 hästkrafter. Bilen väger 450 kilo och gör 0 – 100 km/tim på 3,5 sekunder. Bild: Lena Berglund

Leo blev svensk mästare i Formel 3 1983. Han har bott i Falkenberg hela sitt liv i och kan varenda meter av Falkenbergs Motorbana. Racerintresset väcktes när han som pojke cyklade mellan hemmet i Skrea strand och Tångaskolan.

ANNONS

– På vägen fanns en bilfirma med en grön racerbil som väckte något i mig. Jag såg den varje dag. En sån ville jag ha.

Ett vad ledde till köp

När Leo på en förarkurs i Andersberg 1975 slog vad med sin kompis Ulf Carlefors från Stockholm om att skaffa en formelbil vann kompisen. Då var Leo bara tvungen att köpa en, det blev en i Formel Ford-klassen. 1977 började han satsa på racertävlandet på allvar, det gick bra, 1979, gick han upp ett snäpp, och började köra i formel 3.

– Det är känslan, kickarna och farten jag gillar. Och kamratskapet.

Inför en jublande publik säkrade Leo SM-guldet på Falkenbergs Motorbana 1983. 6500 var där.

I sitt kök slår Leo upp en stor pärm med tidningsklipp som berättar om hans tävlingskarriär, många helsidor från HN men också från rikspress.

– SM-segern var höjdpunkten, säger han.

Därefter avmattades tävlandet för att upphöra helt 1985.

– Pengarna tog slut, det var inte realistiskt att fortsätta. Det är en sport som kräver mycket pengar, och dem hade jag inte.

En andra period

Men nånstans fanns en längtan kvar. 1990 skaffade han en formel 4-bil. Den som nu står som skinande ny utanför hans garageport. Han tog segrar i formel 4 i såväl Falkenberg som Anderstorp. På en helsida i HN 16 juli 1990 är rubriken ”Nu vet Leo hur det är att vinna igen”. Sammanlagt blev han tvåa i mästerskapet 1990.

ANNONS
Leo Andersson gillar kickarna och farten i motorsporten.
Leo Andersson gillar kickarna och farten i motorsporten. Bild: Lena Berglund

Men livet är inte bara bilar. Leo gifte sig, köpte ett hus med stort renoveringsbehov som och fick sönerna Alexander, 1992, och Jonathan, 1995. Han arbetade heltid som säljare och chaufför. Han hade kort sagt att göra.

Men.

Motorintresset överfördes till sönerna. Den här gången blev det gokart.

– Jag blev tränare, mekaniker och chaufför. Vi åkte till tävlingar på olika platser i landet under flera år. Intresset har bundit ihop oss, det är nåt visst med racing och motorsport. Pojkarna tyckte att det var kul med en pappa som har tävlat och vunnit SM i formel 3.

Nu är de tre

Sonen Alexander som satsat mer på motorsport har även kört racing. Nu när Leos nyrenoverade tävlingsbil av märket Ralt står klar är planen att både han och hans två söner ska tävla. På racerbilens vänstra sidas bakparti har han textat sitt och sina söners namn staplade över varandra. med en svensk flagga framför varje.

– Vi har tänkt att tävla i klassen ”Historisk racing”. Tanken var att jag och min sambo skulle fira min 65-årsdag i Monaco, för att se Historic Grand Prix of Monaco 2020 dagarna innan. Men nu får jag fira hemma med familjen istället.

Leo har inga planer på att sluta jobba trots att han nått 65-årsstrecket, han trivs som säljare och chaufför på Derome byggvaror i Falkenberg. På fritiden mekar han med sina bilar, i garaget finns en svart Lotus, som är hans ”sommarbil” plus en gokart förvarade. Och han både gymmar och löptränar för att hålla sig i form.

ANNONS

Krävs bra fysik

- Det är mycket fysiskt krävande att köra racing, man har tjocka brandsäkra kläder och hjälm, det är som att sitta i en bastu. Och för att komma i och ur måste man vara smidig.

Vi tittar ner i racerbilens trånga sittbrunn, att knixa sig in och ur kan inte vara lätt. Leo plockar enkelt bort den lilla ratten.

– Den är avtagbar så det är lättare att ta sig i och ur. Händer det en olycka och det börjar brinna måste man vara snabb.

Leo Andersson.
Leo Andersson. Bild: Lena Berglund

Lite om: Leo Andersson

• Fyller: 65 år 20 maj

• Bor: Falkenberg

•Gör: Säljare och chaufför på Derome byggvaror

• Familj: Sambo med Johanna Lekies, vuxna sönerna Jonathan och Alexander

•Intressen: Motorsport, trädgården, huset och historia

ANNONS