Jan-Olof Nilsson: Stopp för stopp på Västkustbanan

Halland för 50 år sedan. 28/5-3/6 1972

ANNONS
LocationHalland|

Nog för att vi har sett tågstationer försvinna under åren, men ingenting som detta. Plötsligt en dag är allt bara borta och förbi. Och den dagen är idag, den 28 maj 1972. Halmstad Norra, Gullbrandstorp, Harplinge, Getinge, Slöinge, Heberg, Långås, Tvååker, Himle, Väröbacka, Frillesås, och Fjärås – alla faller de för tidens krav på rationalisering, effektivitet och lönsamhet. På hela tolv halländska stationer längs Västkustbanan tvingas folk se tåget ankomma och avgå för allra sista gången på en och samma eftermiddag. Det kan förstås hända att de stannar till av olika orsaker även framöver, men inte för att ta på eller släppa av passagerare. Det kan ni glömma. Bussar ersätter. Mycket bättre påstår SJ utan att skämmas.

ANNONS

Alma Emilia Pettersson föddes 1881 och flickan Svensson faktiskt så sent som igår. Det är därför hon inte hunnit få något namn ännu utan kallas kort och gott för ”flickan Svensson”. Som äldsta respektive yngsta deltagare har de båda just varit med om den stora flyttdagen då ett helt sjukhus, med patienter och allt, utrymts och flyttats tvärs över staden. I Varberg, om någon undrar. Flyttgeneralen, som egentligen är kapten och lystrar till efternamnet Wetterberg, kan upplysa HN om att allt går enligt planen.

Samtidigt med flyttoperationen öppnar det nya storsjukhuset officiellt, och redan klockan fem i sju bankar en herr Andersson från Veddige på porten och blir i samma ögonblick sjukhusets allra första patient. Stängningen respektive öppnandet av de båda sjukhusen utförs alltså simultant och med kirurgisk precision, och för att ingen skall komma drällande med en trasig menisk eller ett illa skött ljumskbråck till det gamla nedlagda sjukhuset börjar vaktmästarna redan vid 13-tiden måla över alla synliga skyltar som vittnar om att det här faktiskt var ett sjukhus för bara några timmar sedan. Vad som kommer att ske med de övergivna byggnaderna är oklart. Kommunen har förklarat att man inte är intresserad av att köpa dem, men däremot marken. Landstinget menar också att de flesta byggnader är i dåligt skick, men att man kan tänka sig att nyttja kontorsdelen.

ANNONS

Arbetet med att dämma upp och fylla ut området intill södra hamnpiren mot Skrea strand i Falkenberg fortsätter med oförminskad intensitet. Som bekant ämnar Vin & Spritcentralen uppföra en större anläggning här, men då tomten alltså ligger i havet självt krävs ett enormt förarbete innan man ens kan börja bygga. Efter att tidigare ha fyllt med sten och grus går man nu över i en ny fas. Tre gånger per dygn ankommer därför danska båten Marselis till Falkenberg med sand som man sugit upp vid Middelgrund. Utfyllnaden förväntas pågå ytterligare åtta månader.

ANNONS