Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/3

Krig och handel längs Ätrans dalgång

Gräns, krigszon och transportled. Ätran flyter genom fyra kommuner och har betytt oerhört mycket, inte minst för Falkenberg. I en ny bok skildras Ätrans dalgångs historia.

Falkenbergaren Sven Larsson har tidigare skrivit lokalhistoriska böcker och artiklar om Halland. Den här gången heter verket ”Ätrans dalgång - Berättelsen om ett gränsland”.
– När man skriver historia håller man sig i regel till de administrativa gränserna och låter det bli ramen till det hela. Vad jag gjort här är att fånga upp en annan typ av region, nämligen dalen oberoende av de administrativa gränserna. 

Börjar i mosse

– Jag låter dalen bli en region. Då vinner man en sak som riskerar att missas när man skriver om ett administrativt geografiskt område. Och det är betydelsen av den ekonomiskt funktionella region som en ådal är. Med ett antal nedslag försöker jag binda ihop dalens historia genom den här långa perioden, förklarar Sven Larsson.
Han börjar i Äramossen, sydost om Ulricehamn, som ligger i ett av Sveriges regnrikaste områden. Därifrån rinner vattnet först en sväng norrut innan det letar sig ned till Åsunden och vidare sydväst mot Ätrans utlopp i Kattegatt.

Krigszon

Ätrans dalgång var i flera hundra år en krigszon då Danmark och Sverige under medeltiden slogs om de stora naturtillgångar som fanns i området. I form av stora betesmarker som gjorde att man kunde producera animaliska produkter som, skinn, smör, ost och talg. Först när Halland blev svenskt 1645 lugnade stridigheterna ner sig.
Konflikter har även uppstått internt när det gäller nyttjandet av ån. Till exempel om laxfisket, kraftverken och flottningen.

Transportled

Ån var en viktig transportled och 1860-talet var en stor vändpunkt för Falkenbergs del. Ätran användes för flottning av timmer till ångsågen på Herting och en pappersmassafabrik i Ätrafors (som skildrades i en bok av Jan Ericson för några år sedan).
– Man byggde en riktig hamn och kunde exportera inte bara timmer. Vid den här tiden började man odla havre i dalgången som exporterades under några decennier. För detta byggdes tio magasin och tre av dem finns kvar; Gustaf Bratt, Falkenbergs museum och ett flerbostadshus.

Annan struktur i dag

Textilproduktionen i södra Västergötland, gårdfarihandel, småskalig handel utmed Ätran tas också upp. Sven Larsson har även tittat på hur det ser ut i Ätradalen i dag.
– Vi har en annan struktur nu. Vad som är nytt för vår tid är att nu betyder ju faktiskt de nord-, sydliga vägarna tvärs igenom Ätradalen mer än vägarna genom dalen. 
Boken släpps officiellt i morgon när det är marknad på Larsagården i Vessigebro. Då finns Sven Larsson på plats för signering.