ICA Kvantum och ICA Hajen i Varberg var tidigt ute med att använda de digitala kanalerna i sin marknadsföring.
– Vi har sett det som en viktig del. När vi började med Facebook och Instagram var det framför allt för att nå våra yngre kunder. Idag når vi alla kundgrupper via de digitala kanalerna, berättar Victor Andersson.
Den digitala utvecklingen går snabbt, men de traditionella printannonserna fyller fortfarande en väldigt viktig funktion, inte minst för att nå den äldre målgruppen.
– De olika marknadsföringskanalerna kompletterar varandra. Vi har kunder i alla åldrar, så vi kan inte utesluta någon kanal, säger Victor.
De lokala kampanjerna för ICA Kvantum och ICA Hajen tas fram i nära samarbete med experter från Mediehuset Hallands Nyheter.
– HN är med i utvecklingen, ligger i framkant och kommer med nya idéer och förslag när det gäller vår marknadsföring. Vi har en tät dialog och får stöd och råd i frågor vi behöver hjälp med. Det är viktigt att den kompetensen finns, säger Victor.
Sedan ett år tillbaka använder butikerna också så kallade native-annonser på hn.se för att kommunicera med kunderna och stärka sitt varumärke.
– Native-annonserna ger oss möjlighet att marknadsföra oss på ett personligare sätt och ge kunderna en större inblick i hur vår verksamhet fungerar än vanliga annonser. Det handlar mycket om att lyfta våra olika avdelningar och medarbetare, att skapa en relation, säger Victor.

Och resultatet har inte låtit vänta på sig.
– Det är bra med den digitala marknadsföringen, att den är väldigt enkel att följa upp. Efter varje kampanj får vi en rapport där vi ser hur många som faktiskt har gått in och läst våra texter och hur lång den genomsnittliga lästiden varit, berättar Victor Andersson.