Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Hemligt team ska göra om Melodifestivalen

Kritiken mot Melodifestivalen har varit hård. Nu skapar SVT ett hemligt team som ska göra om programmet för framtiden, uppger Nöjesbladet.

Hittills har kritiken mot Melodifestivalen varit svidande, trots att tre miljoner tittat på varje deltävling. Det har bland annat handlat om svaga låtar, dåligt manus och vikande röstningssiffror. SVT har tidigare uttalat att inte göra några större förändringar under pågående programmakeri. Däremot verkar det som att musiktävlingen kommer att ses över för framtiden.

Nöjesbladet avslöjar att en utvecklingsgrupp börjat arbeta med projektet som ska ha fått 35-40 miljoner kronor i budget. Processen leds av SVT-chefen Christel Willers, en av huvudpersonerna bakom Eurovision i Malmö. Programchefen Martin Österdahl bekräftar uppgiften:

- Det är fortfarande tidigt i processen. Men med tanke på vilket fruktansvärt bra jobb det här programmet fortfarande gör ser jag gärna att vi gör mer av det, säger han.

Han kan tänka sig att varje avsnitt ökas från 90 till 120 minuter för att få ha större mellanakter som vid Eurovision. På frågan om han vill utöka antalet deltävlingar är svaret ja:

- Från ett tv-perspektiv, absolut. Jag vill ha mer Melodifestivalen. Det här är en format som tv-kanalen vill ha mer av. Programmet har en unik position och är ett undantag i en tv-värld där tittarna försvinner, säger han.

Martin Österdahl vill däremot inte ange hur många tävlingar den nya Melodifestivalen ska bestå av:

- Jag kan inte ge någon sådan siffra utan ber att få återkomma när vi kommit lite längre med arbetet.