Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hallands Nyheter tvingas till ytterligare besparingar

Nu slår effekterna av minskade annonsintäkter mot Hallands Nyheter och Hallandsposten. Fackets representanter har kallats till ett krismöte för att reda ut hur man ska vända den nedåtgående trenden.

Minskade annonsintäkter och en försämrad konjunktur innebär oroliga tider för landets dagstidningar.

I ett pressmeddelande skriver Boine Gepertz, vd på Mediabolaget Västkusten AB (MBVK) där Hallands Nyheter och Hallandsposten ingår, att tidningarnas fackliga representanter har kallats till förhandlingar på tisdag i nästa vecka. Det kommer i första hand att handla om hur man ska råda bot på situationen.

I MBVK rör det sig om ett tapp på 9 procent i annonsintäkter, uppskattningsvis 25 miljoner kronor, jämfört med 2011.

MBVK har redan genomfört ett besparingsprogram på totalt 18 miljoner kronor under 2012. Men detta har inte varit tillräckligt och nu krävs hårdare tag för att vända trenden.

– Vi har redan gjort besparingar i år och vi får se vilka ytterligare åtgärder som behöver göras. Vi måste minska våra kostnader för våra tryckta produkter och samtidigt satsa digitalt.

Gepertz menar att det är oklart vilken påverkan detta kommer att få, men vill inte säga mer än så i dagsläget.

– Jag vill inte föregå mötet med de fackliga representanterna. Man måste visa respekt för processen som ska följas i ett sådant här läge, säger Boine Gepertz till Hallands Nyheter.

Även Hans Jönsson, en av två fackordförande i HN:s journalistklubb, menar att det är svårt att sia om vad mötet kommer att resultera i.

– Klubben har fått ett underlag inför förhandlingen som vi håller på att titta på. Mer är jag förhindrad att säga i det här läget. Men facket vill såklart att företaget ska snabba på processen och informera personalen så snart som möjligt, säger han.

Hur påverkar detta tidningarna?

– Om vi pratar om de minskade annonsintäkter så är det ett problem i hela tidningsbranschen. Effekterna har blivit tydliga under året för de som följer utvecklingen. Exakt vad det innebär för Hallands Nyheter får jag återkomma till efter att förhandlingen är avslutad och vår förhoppning är såklart att den ska vara det redan efter mötet på tisdag, säger Hans Jönsson.

Vad händer nu?

– Vi jobbar på som vanligt. Hallands Nyheter har fler läsare än någonsin och går fortfarande med vinst, men inte på de nivåer som ägarna vill, säger Hans Jönsson.

Mediabolaget Västkusten omfattar bland annat Hallands Nyheter och Hallandsposten, samt TTELA, Bohusläningen och Strömstads tidning.