”Vissa flygplatser är hotade, men Halmstad ligger bra till”


– Redan i sommar kan några regionala flygplatser vara på fallrepet, men Halmstad City Airport hör till dem som har bäst förutsättningar att finnas kvar även efter coronakrisen. Det säger Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser AB.

ANNONS
|

LÄS MER:Flygplatsens vd Magnus Edman: ”Det dröjer innan vi är tillbaka på ett normalläge”

De drygt 30 regionala flygplatserna – samtliga kommunägda, utom Ängelholm som ägs av Peab – har alla olika förutsättningar att klara coronakrisen. Det konstaterar Peter Larsson, som har fått flera signaler på att kassorna börjar sina på vissa håll.

– Jag är väldigt nervös för hur flyg-Sverige kommer att se ut efter corona. Dessvärre tror jag att det finns några flygplatser som kommer att behöva statligt stöd redan till sommaren, annars lär de inte överleva. Jag vill inte peka ut någon specifik ort, men vid tidigare nedgångar har vi sett ett generellt mönster: minst drabbas värst, säger Peter Larsson och fortsätter:

ANNONS

– Halmstad hör visserligen inte till de största stationerna, men linjen till Bromma är en av de som gått bäst på senare år. BRA har ofta kunnat köra med full kärra upp till Stockholm på morgonen och även hem igen på kvällen.

Peter Larsson.
Peter Larsson.

Peter Larsson konstaterar att det är högst oklart hur BRA, som ansökte om rekonstruktion i början av april, ser ut i framtiden. Finns företaget kvar? I vilken form? Vilka sträckor kommer man i så fall att trafikera? Kan det bli en helt ny operatör som tar över BRA:s andel av inrikestrafiken?

– Men oavsett vilken operatör det blir som kör igång efter krisen, så kommer det företaget att vilja ha de sträckor som är mest lönsamma. Och i det avseendet är Halmstad, med tanke på er höga beläggning, en av de flygplatser som bör ligga bäst till.

Stora investeringar

Jan Ohlsson är en av Sveriges ledande flyganalytiker, tillika flygjournalist, och han menar att de regionala flygplatsernas framtid även påverkas av inställningen hos dem som styr lokalt.

Jan Ohlsson.
Jan Ohlsson. Bild: Privat

– Finns en politisk majoritet för att behålla flygplatsen, finns också en finansieringsvilja och en framtid. På många håll har man gjort stora investeringar, och det vore ju oerhört dumt att först plöja ner en massa skattemedel och sedan stänga ner och riva – speciellt som vi inom en inom en tioårsperiod kommer att ha eldrivna plan, säger Jan Ohlsson som dagligen följer rapporteringen kring den turbulenta branschen.

ANNONS

– För BRA – och därigenom för Halmstad – kom corona synnerligt olägligt, eftersom man hade kommit långt med miljömärkt bränsle. BRA har faktiskt kunnat visa att en fullsatt avgång mellan Göteborg och Stockholm orsakar mindre utsläpp än om de 72 passagerarna hade samåkt samma sträcka i ett antal bilar med högsta miljöklass.

Mörka moln vid horisonten

Jan Ohlsson poängterar att det även före corona fanns mörka moln vid horisonten, såsom flygskam och flygskatt, men att viljan att ställa om är stor hos många operatörer.

– De flesta är medvetna om att elflyg och miljövänliga bränslen är A och O för den framtida överlevnaden.

Jag har väldigt bra koll på alla kanaler i branschen, men det är knäpptyst från BRA.

Vad gäller BRA och den regionala trafiken, som alltså omfattar linjen Halmstad-Bromma, nämner Jan Ohlsson ett stort frågetecken:

– Jag har väldigt bra koll på alla kanaler i branschen, men det är knäpptyst från BRA. Det gör mig mycket förbryllad. För även om bolaget är under rekonstruktion, borde det snart komma någon form av besked om hur de ser på framtiden.

Fotnot: BRA står för Braathens Regional Airlines. Bolaget bildades 2016 genom en sammanslagning av ett antal svenska regionala flygbolag och ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G. Braathen.

Svenska regionala flygplatser AB

Svenska regionala flygplatser (SRF) har drygt 30 medlems­flygplatser, och en av dem är Halmstad. Bolaget har i cirka tio års tid arbetat för ett ökat statligt stöd, och vd Peter Larsson menar att pengar borde omfördelas från de tio (större) statliga flygplatserna, som är samlade i bolaget Swedavia. ”Och då Swedavia har gjort stora vinster – 2019 cirka 600 miljoner, men vissa år drygt en och en halv miljard – är det både logiskt och genomförbart”, säger Peter Larsson och påpekar att de regionala flygplatserna matar de statliga med resenärer, samtidigt som ägarkommunerna ute i landet totalt får betala cirka 500 miljoner per år för verksamheten.

Coronapandemin har dock inneburit stora förluster även för Swedavia. I april minskade trafiken på deras flygplatser med 98 procent, och varje månad tappar bolaget en halv miljard i intäkter.

De tio statliga flygplatserna är Arlanda, Landvetter, Bromma, Malmö, Luleå, Umeå, Åre-Östersund, Visby, Ronneby och Kiruna.

Källa: flygplatser.se, Peter Larsson samt TT.

ANNONS