Smellwell fortsätter att växa och utveckla produkter

Smellwell är det lilla Varbergsföretaget som har växt upp och har idag spritt sina produkter till 42 länder. Produktutvecklingen fortsätter och inom kort lanseras nya innovationer och samarbeten.

ANNONS
LocationVarberg||

De senaste tre åren har Smellwell växt med 65 procent varje år. Inför 2020 spådde företagets motor Anton Haglund att det skulle gå ännu bättre.

– Vi hade verkligen tagit i med våra beställningar från fabrikerna i Kina. Detta året skulle vi verkligen explodera, säger Anton Haglund.

LÄS MER:Sparbanken chockhöjde hyran

Sedan kom coronapandemin och ställde till problem. Personalen på fabrikerna i Kina fick inte komma tillbaka till sina arbeten. Leveranserna blev försenade. När sedan land efter land stängde ner minskade också efterfrågan kraftigt.

– Istället för att oroa oss för att produkterna inte skulle komma började vi istället se vad vi kunde avboka, säger Anton Haglund.

ANNONS

Smellwells högkvarter finns numera i Stockholm

Smellwells främsta produkt är små luktpåsar som ska placeras i skor för att dölja dålig doft. Fördelen med dessa i just det här fallet är att produkten inte har något bäst före datum.

– På så vis gör det inget att vi har stora lager nu. Produkterna går att sälja allt eftersom.

Tack vare det har företaget fortsatt att växa trots pandemin. Men det handlar inte bara om om tur. Haglund och hans medarbetare, som sedan 2018 har kontoret i Stockholm, har arbetat hårt på att hitta nya vägar.

– När allt började stänga funderade vi på vad som kommer att fortsätta vara öppet. Jo apotek. Så då kontaktade vi dem och idag finns våra produkter på cirka 500 apotek i Skandinavien.

Mentorn och eleven byggde företag ihop

Just det drivet att hela tiden hitta lösningar och en vilja att utveckla företaget var det som Anton Haglunds affärspartner Vincent Schaffler såg i honom för femton år sedan.

– Anton har ett otroligt driv. Han har entreprenörskapet i blodet. Han är verkligen värd all framgång, säger Vincent Schaffler som startade Smellwell tillsammans med Haglund för snart tio år sedan.

När Anton Haglund fyllde 18 år fick han en plåtlåda med en gosedjursälg av Vincent Schaffler.

– Många på kalaset undrade vad var för snubbe som gav en artonåring ett gosedjur.

ANNONS

Men det var inte hela presenten.

– Jag sa till honom att den dagen vi hittar en affärsidé som funkar så kommer jag att satsa allt på den. Både tid och pengar, för du är unik, säger Vincent Schaffler.

Fila och North Face är samarbetspartners

Efter några mindre lyckade försök så kom sedan snilleblixten som blev Smellwell. Den första varianten av produkten blandade Anton och Vincent ihop själva.

– Kemister blev självklart inblandade senare. Men den första produkten vi lanserade är inte långt ifrån det som vi själva blandade ihop till en början, säger Anton Haglund.

Produktutvecklingen har fortsatt inom företaget. Nyligen lanserades ett tvättmedel som är specialutvecklat för att ta bort svettdoft som satt sig på djupet i kläder och kommer fram så fort de blir varma.

– Det är Svanenmärkt. Alla våra produkter är numera klimatkompenserade.

Till hösten kommer företaget att lansera en ”gympapåse” där Smellwell-tekniken är integrerad. De har också flera samarbeten på gång. Bland annat tillsammans med Fila. Företaget finns nu i 42 länder och planen är att de ska slå sig in på e-handeln och samtidigt fortsätta med fler samarbeten.

– Drömmen vore att få ha Zlatan Ibrahimovic på en av våra produkter, säger Vincent Schaffler.

LÄS MER:Vincents husbil och husvagn slår försäljningsrekord

LÄS MER:Ica satsar på Fortinova

ANNONS