Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/5

Petra lurades att skriva på av telefonförsäljaren

Petra Karlsson trodde att hon skulle bli kompenserad för ett abonnemang som hon var missnöjd med. Som plåster på såren skulle hon få en ny mobiltelefon till sin dotter. Allt var frid och fröjd tills det två månader senare damp ner en räkning i brevlådan från Mobile Group. På 25 000 kronor.

På den kommunala konsumentvägledningen i Varberg har Christoffer Widell börjat se ett mönster och han kan intyga att Petra Karlsson är långt ifrån ensam. Under sommaren har Konsumentverket fått in över 90 anmälningar mot Mobile Group.

— Vi har blivit kontaktade av flera drabbade. Jag har fått in fem ärenden i Varberg bara denna vecka gällande dem, säger konsumentrådgivaren Christoffer Widell.

Han berättar att alla har blivit uppringda och får intrycket av att försäljaren har någon form av samarbete med deras telefoniföretag.

— De säger att du ska få ett billigare avtal och en vara gratis. Sedan visar det sig att kunden får betala mycket dyrt.

LÄS MER: Sparbanken: Se upp för bedrägliga samtal

Det var i slutet på juni som Petra Karlsson blev kontaktat av en telefonförsäljare. Denne sa att hon ringde från ett företag vid namn Mobile Group som samarbetade med Petras teleoperatör Tre.

— Hon sa att hon hört att jag var missnöjd med mitt abonnemang och att de ville kompensera mig för det, säger Petra Karlsson.

Telefonförsäljaren berättade att de räknat ut att Petra hade betalat 25 000 kronor för mycket i abonnemangskostnader. Nu var det beredda att kompensera henne för detta. Någon ersättning i fråga om pengar var inte möjlig, men elektronikprylar kunde Petra få.

— Det handlade om högtalare och hörlurar och sådant. Jag sa att jag inte var intresserad av det. Men en ny telefon till dottern hade varit bra, säger Petra Karlsson.

Sedan gick det fort. Försäljaren kunde lösa en telefon och nu behövdes bara en signatur så skulle allt vara klart. En länk skickades till Petras telefon och medans försäljaren pratade på så skrev Petra under.

— Jag tänkte inte alls att det kunde vara något konstigt. Tre brukar komma med erbjudanden och en kompensation lät ju bra.

Telefonen och de andra elektronikprylarna kom på posten och efter att dottern fått sin nya telefon så tänkte Petra inte mer på detta. Tills för några dagar sedan då en faktura i form av en avbetalningsplan på 25 000 kronor kom i brevlådan.

— När jag förstod vad det här var så blev jag väldigt ledsen. Nu är jag orolig för inkassokrav och sådana saker. Vad kommer att hända med detta vet man ju inte egentligen.

I september förra året infördes ett skriftlighetskrav gällande telefonförsäljning. Det innebär att efter samtalet med försäljaren ska kunden få ett skriftligt avtal att läsa igenom i lugn och ro som sedan måste skrivas under och skickas in.

— Det är så Mobile Group jobbar. De skickar ett sms med en länk som kunden måste signera under själva samtalet med försäljaren. Detta stressar kunderna och ofta lyssnar de på försäljaren och gör precis som de säger.

Mobile Group behöver ändra sin affärsmodell eftersom de inte följer lagen menar Christoffer Widell.

— Konsumenter som blivit utsatta måste få veta att det går att bestrida avtalet, säger han.

För Petra Karlsson blir det nu en orolig väntan. När hon kontaktade Mobile Group fick hon till svar att eftersom hon skrivit på kontraktet och ångerrätten har gått ut så finns det ingenting att göra.

— Det var en otrevlig kille som svarade och numret till tjejen som ringde mig fungerade inte längre. När jag frågade efter henne så sa de att hon slutat.

Petra fick i alla fall en kopia på det kontrakt som hon aldrig sett ordentligt men som hon har skrivit på. Där framgår kostnaderna för de prylar hon bett om att inte få. Totalsumman landar på 25 000 kronor. På konsumentverkets inrådan har hon nu skrivit till Mobile Group och bestridit avtalet och saken är polisanmäld.

— Tårarna rann på mig här igår när jag ringde till Tre och frågade om de har ett samarbete med Mobile Group. Nej, nej det är rena bluffen sa de då. Så det känns riktigt jobbigt nu. Man undrar vart det ska sluta. Jag är ju jättelurad och det känns inte alls bra.

Tidningen har sökt Mobile Group och dess VD för en kommentar.

Fakta: Hit kan du vända dig om tror du har blivit lurad

Konsumentrådgivningen Varberg 0340-884 12

Polisen 0340-114 114

Läs mer: Kvinna utsatt för Swishbedragare

Läs mer: Nu förbjuds muntliga avtal vid telefonförsäljning

Läs mer: Telefonbedrägerier mot unga ökar kraftigt

Här hittar du de senaste bostadsaffärerna i Varberg, Falkenberg och resten av Halland.