Nilson Group säljer skor under en rad varumärken. Bland annat Skopunkten, Din sko och Ecco.
Nilson Group säljer skor under en rad varumärken. Bland annat Skopunkten, Din sko och Ecco. Bild: Nilson Group

Nilson Group gjorde en förlust på 65 miljoner

Coronapandemin sänkte den redan drabbade skobranschen ytterligare. Men problemen fanns redan tidigare. Skojätten Nilson Group gjorde en förlust på 65 miljoner kronor förra året. Ett tungt bakslag som delvis täcks av ett koncernbidrag på 60 miljoner.

ANNONS
|

Varbergsföretaget Nilson Group är Sveriges största skodetaljist och en av Nordens största med cirka 200 butiker. Man omsätter nästan två miljarder kronor och har många framgångsrika år bakom sig. Men nu faller siffrorna. 2010 hade man en nettoomsättning på 2,4 miljarder kronor. 2019 1,9 miljarder. Rörelseresultatet efter finansiella poster hamnade på minus 65 miljoner kronor. Antalet anställda har också minskat på senare år.

– 2019 var ett svagt skoår generellt. En ökad konkurrens från e-handeln minskar också trafiken till fysiska butiker. Vi gjorde under 2019 flera besparingar men kunde inte kompensera för tappade intäkter, utan det blev en förlust, förklarar Magnus Nilsson, som i dag är ensam ägare till arvet efter fadern Rolf Nilsson.

ANNONS
Magnus Nilsson, vd och ägare till Nilsson Group.
Magnus Nilsson, vd och ägare till Nilsson Group. Bild: Martin Erlandsson

– Detta gäller även våra verksamheter i Norge och Finland, fortsätter han. Nya satsningar på e-handel har också kostat en del pengar initialt.

En blöt filt

Sedan kom coronapandemin och lade sig som en blöt filt över branschen. När man tvingas hålla sig hemma behövs det varken nya skor till jobbet eller till festligare sammanhang som födelsedagar, skolavslutningar, restaurangbesök eller konserter, konstaterar Magnus Nilsson.

Enligt Svensk Handels stilindex minskade försäljningen av skor generellt med 32,2 procent under januari-augusti. Minskningen för kläder sjönk med 17,8 procent under samma period. Siffrorna gäller både fysiska butiker och e-handel.

De varbergska skoföretagen Nilson Group och Scorett, som båda är detaljister, har använt sig av de statliga bidragen. Nilson Group har bland annat tagit emot knappt 20 miljoner kronor i omställningsstöd.

– För Sverige har vi sökt och fått ta del av permitteringsstöd, hyresstöd och omställningsstöd, samt i viss mån sänkta arbetsgivaravgifter och har, liksom alla andra företag, hjälp med sjuklönekostnader. Vi har även sökt och fått stöd för permittering och omställningsstöd i Finland samt för permitteringar i Norge, berättar Magnus Nilsson.

Räcker det?

– De hjälper till att överbrygga denna kris i detaljhandeln. Vi vill dock att förbättringar sker under resten av året på försäljningen. Annars hoppas vi att regeringen tillskjuter mer pengar eller ändrar reglerna, så stöden blir mer tillgängliga. Alla stödpengar som regeringen avsatt har ju ännu inte utnyttjats.

ANNONS

Nilson Group har tvingats stänga ett tiotal fysiska butiker, dock inte i Varberg. Man har också öppnat nya butiker. Till exempel i Kalmar.

Fjolårets förlust på 65 miljoner täcktes genom ett koncernbidrag från moderkoncernen AMM Holding AB, som också ägs av Magnus Nilsson. Det framgår av årsredovisningen

Bolaget har sparat i ladorna. Men hur länge räcker det?

Magnus Nilsson svarar undvikande.

– Vi har en styrka i att vi genom åren varit framgångsrika och lyckats bygga upp ett starkt eget kapital. Stöden som vi fått hjälper också till, säger han.

Och han understryker att pandemin är den största orsaken till problemen just nu.

– Läget är bekymmersamt. Pandemin har påskyndat utvecklingen inom handeln och vi måste hitta vår plats för att kunna vara med framöver. Vi har en tydlig strategi för att förbättra resultatet 2021 -2023.

– 2020 är dock lite kaosartat. Inget är normalt! Men Nilson Group har en bra soliditet och de besparingar vi gör och stöden vi får ger oss andrum att planera framåt.

LÄS MER:Skohandeln tappade halva försäljningen

LÄS MER:Nilson Groups vd lämnar också

LÄS MER:Nytt ägarskap i Nilson Group

ANNONS