Den nyinvigda Getteröbron är ett exempel på alla de projekt som skattebetalarna står för och som genererat jobb för näringslivet.
Den nyinvigda Getteröbron är ett exempel på alla de projekt som skattebetalarna står för och som genererat jobb för näringslivet.

Kommuner bör lyfta företagen ur krisen

Svenskt Näringsliv uppmanar de halländska kommunerna att tidigarelägga sina investeringar för att få hjulen att snurra.
– Tanken är helt rätt, men vi kan inte öka mer än vi redan gör, säger kommunrådet Per Svensson (S).

ANNONS
|

Enligt organisationen Svenskt Näringsliv har drygt hälften av länets företag tvingats bromsa sina investeringar under coronakrisen. För att få fart på företagen bör den offentliga köpkraften användas, menar man.

Det skulle dessutom generera nya jobb. Förra veckan var 12 247 personer inskrivna som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Kristian Ryberg, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.
Kristian Ryberg, regionchef Svenskt Näringsliv Halland. Bild: Jerry Carlsson

”Genom rätt prioriteringar av Region Halland och länets sex kommuner kan återstarten av ekonomin påskyndas. Därför bör redan planerade investeringar och underhåll nu ses över och, där det är möjligt, tidigareläggas för att stimulera ekonomin”, skrev Kristian Ryberg, regionchef på Svenskt Näringsliv i Halland i ett pressmeddelande.

Men vad tycker kommunerna?

ANNONS

Falkenbergs starke man, socialdemokraten Per Svensson sympatiserar med tanken. Under en lågkonjunktur måste det allmänna göra mer. Men han förstår inte vad kommunen ska kunna skynda på.

Per Svensson (S) i Falkenberg.
Per Svensson (S) i Falkenberg. Bild: Dick Gillberg

– Falkenberg har redan så många akuta investeringar. Vi investerar redan för 700-800 miljoner om året de närmaste 3-4 åren i äldreboenden, förskolor, lägenheter och VA. Vi gör redan vad vi förmår och kan inte öka takten ytterligare, säger han.

Inte lättat på gasen

Ann-Charlotte Stenkil (M), kommunalråd i Varberg, är inne på samma linje. Här har man inte lättat på gasen, försäkrar hon och nämner allt från tågtunnel (där kommunen betalar 390 miljoner) till hamnflytt och nya stadsdelen Västerport som kräver en hel del infrastruktur i form av vägar, vatten och avlopp.

Ann-Charlotte Stenkil (M) i Varberg.
Ann-Charlotte Stenkil (M) i Varberg. Bild: Annika Karlbom

Men detta hade ni ju gjort även utan pandemin.

– Jo, men vi har långa planeringstider och vi avvaktar inte med någonting. Jag hoppas att vi även håller planen för underhåll.

Mikaela Waltersson (M) rattar Region Halland i sin roll som regionstyrelsens ordförande. Hon säger ungefär samma sak och menar att det är svårt att hitta arbetskraft nu när Västlänken i Göteborg och stadsutvecklingsprojektet i Varberg byggs.

Mikaela Waltersson (M), regionstyrelsens ordförande.
Mikaela Waltersson (M), regionstyrelsens ordförande. Bild: Ulf Blomgren

– Vi har inte bromsat någonting i vår investeringsplan.

Hon bollar i stället problemet uppåt - till regeringen.

ANNONS

– Det är viktigt att kunna tidigarelägga nationella infrastrukturprojekt som till exempel en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör för att ge landet en skjuts framåt, säger hon

ANNONS