Klaus Solberg Söilen: Antalet fysiska butiker minskar markant

E-handelns framfart går inte att stoppa. Dessutom har utvecklingen eskalerat under coronapandemin menar Klaus Solberg Söilen, professor i företagsekonomi på Högskolan i Halmstad, och som många år har föreläst om e-handel och digital marknadsföring.
– Även en stor grupp av människor som tidigare ställde sig skeptiska till att handla på nätet har ändrat sitt köpbeteende. Många, speciellt äldre, har mer eller mindre blivit tvungna då det är riskfyllt att gå ut, säger han.

ANNONS
|

Butiksbeståndet i Sverige krymper. Mellan 2017 och 2018 minskade det med cirka 6 procent – från 35 953 butiker till 33 688. Totalt stängde över 4 222 butiker medan 1 957 öppnade.

– Vi har passerat det som vi kallar peak shop. Sedan två år tillbaka minskar antalet fysiska butiker markant. Coronapandemin har gett den digitala utvecklingen en stark skjuts framåt och därmed försvinner de fysiska butikerna i ännu snabbare takt än tidigare, säger Klaus Solberg Söilen.

”Vinst i slutändan”

Vissa branscher har nått långt i sin digitalisering medan andra har haft en mer blygsam utveckling.

– Dagligvaruhandeln står sig fortfarande väl i konkurrensen med e-handelsföretagen. Det handlar om produkter som vi handlar mer frekvent, säger han.

ANNONS

Däremot utgör e-handeln ett särskilt stort hot mot bland annat fysiska kläd-, bok-, och elektronikbutiker.

– Om vi tar kläder som ett exempel så var många skeptiska till att börja handla plagg och skor på nätet för tio år sedan. Många såg då osäkerheten kring passformen som ett stort problem. E-handelsföretagen har dock löst detta problem genom att tillåta massiva returer. Även om det kostar en hel del pengar för företag att hantera dessa returer så ger denna modell ändå en ekonomisk vinst i slutändan. Titta bara på Boozt och Ellos som är två mycket framgångsrika e-handelsföretag.

”Människor verkar helt enkelt inte vara villiga att handla leksaker i speciella butiker längre.”

Digitaliseringen går även hårt åt leksakshandlare.

– Människor verkar helt enkelt inte vara villiga att handla leksaker i speciella butiker längre. Jag tror att det hänger samman med att dagens barn har mer specifika önskemål kring produkter än vad de hade för exempelvis 20 år sedan. Sådana produkter är oftast enklare att finna på nätet.

Även om livsmedelsbutikerna än så länge har klarat sig väl i konkurrensen med e-handeln så är det enligt Klaus Solberg Söilen inte självklart att de kommer att göra det i framtiden.

– Det talas redan om en rad olika tekniker för att kunna leverera matkassar från ett lager till slutkund. När självkörande bilar, eller så kallade robotbilar blir verklighet kan det mycket väl vara ett alternativ. Man slipper gå till affären och får varorna levererade till dörren.

ANNONS

”Förvandlas till showrooms”

Han tror att många fysiska butiker kommer att få en annan roll i framtiden.

– Många kommer nog att förvandlas till show rooms. Folk går dit för att få inspiration och handlar därefter produkterna på nätet. Dessa show rooms kan bli en av de stora företagens främsta reklamkanaler i framtiden.

Snart kommer den amerikanska e-handelsplattformen Amazon att etablera sig i Sverige. Vad kommer att hända då?

– Det är en jättestor aktör som har vuxit sig ännu starkare under pandemin. I början inriktade sig Amazon på böcker. I dag säljer företaget näst intill allt. Amazon kommer att bli en allvarlig konkurrent till såväl fysiska butiker som e-handelsföretag och molnbaserade tjänster, säger Klaus Solberg Söilen.

Frågan: Hur ser du på framtiden för fysiska butiker i er bransch?

Bild: Privat

Ulf Willerstrand, vd på hemelektronikbutiken Davids i Varberg:

0
”Vi startade själva e-handel för tio år sedan och det har gått bra, även om den absoluta merparten av vår försäljning fortfarande sker i butik. Vår styrka ligger i att vi hjälper kunden hela vägen hem, först med valet i butiken och sen med installationen hemma. I butiken har vi dessutom gjort så man kan få se hur olika saker ser ut i olika rumsmiljöer. Man kan få höra hur ljud låter, det kan man inte höra på nätet. Jag tror på en framtid för fysiska butiker, men man måste välja hur man ska nischa sig. Man kan inte vara både och, här har vi valt att fokusera på det vi kan bäst och på de kunder som vill ha personlig service och hjälp. Så länge man har ett brett sortiment och bra priser tror jag att man överlever. Vår omsättning har legat ganska stabilt de senaste åren. De som däremot får det tufft är väl de små butikerna, eller de som vill vara både butik och näthandelsföretag.”
Bild: Privat

Annelie Andersson, vd för Bröderna Johansson med klädbutiker i Varberg och Falkenberg:

0
”Det är klart att vi märker av konkurrensen från näthandeln, men egentligen är det ingenting nytt. Tidigare handlade folk kläder på postorder. Men visst har utbudet ökat i och med e-handelns genomslag. Numera kan ju kunden jämföra hur mycket en vara kostar i butik och på nätet, till exempel. Samtidigt hänger vi med, det går bra för oss även om det är tufft ibland. Det vi kan erbjuda här är personlig service och kontakt och det tror jag alltid kommer att vara efterfrågat. En del vill ha sin vara direkt, gillar att gå i affärer och uppskattar det sociala, det försvinner nog aldrig. Däremot kanske det ser annorlunda ut i butikerna i framtiden. Kanske kommer vi inte kunna ha alla färger och modeller i butik, men att kunden enkelt kan se exempel på en skärm och så kan vi beställa hem. Eller så kommer kanske nya samarbeten mellan butiker och leverantörer att uppstå. Kanske en gemensam e-handelsplattform för mindre butiker med samma leverantörer.”
Bild: Carina Nilsson

Ingela N. Eriksson, delägare i Lekia Kuligt i Laholm:

0
”Vi har haft butiken i sex år och det har varit tufft. Vi har märkt av ett tapp. Sen om det beror på den stora gula och blåa butiken vi har i det här länet eller internet, det vet jag inte. Men jag tycker att det är synd, för det man kan få här inne är personlig service, inslagna paket och en möjlighet att som barn få klämma och känna på leksakerna. För barnen blir det en helhetsupplevelse att gå runt här. Sen har vi haft mycket turister i sommar som har handlat bra, det har varit positivt. Lekia har en webbshop också, och det tror jag har fungerat som ett bra komplement. Där kan man beställa saker och hämta ut dem i närmsta butik. Jag hoppas på en framtid för fysiska leksaksbutiker. Det vore synd om barnen om vi försvann. Ett problem vi har här är att folk kommer och tittar, jämför och tar del av vår personliga service. Men sen köper de ingenting här utan går och klickar hem det istället. Det håller inte, lokalen är för dyr för att vi ska kunna vara ett showroom.”

ANNONS