Ica Hajen och Stora Coop har satsat hårt för att haka på onlinetrenden

Onlinehandeln av livsmedel har ökat explosionsartat under coronapandemin. Utvecklingen har hoppat flera år framåt i tiden och lett till många nya arbetstillfällen. Matvarujättarna Coop och Hajen är nära maxgränsen och frågan är om efterfrågan kommer att hålla sig även efter pandemin.

ANNONS
LocationVarberg||

Coop i Breared fördubblade försäljningen online i mars förra året och det höll i sig fram till sommaren som innebar en dipp. Men sedan den andra vågen av corona var ett faktum i november har försäljningen fördubblats igen.

– Efterfrågan har blivit extremt hög. Just nu ligger vi på en maxgräns av vad vi klarar av, säger Göran Borg, vd för Coop Varberg.

För att möta efterfrågan startar personalen på Coop sina arbetsdagar redan klockan 03.00 och tiderna som kunderna kan hämta sina färdigpackade påsar har kortats ner så att fler kan handla varje dag.

En av tio handlar på nätet hos Hajen och Coop

Totalt sker 8-9 procent av all försäljning via nätet för Coops del. På Ica Hajen är motsvarande siffra 10 procent i dagsläget.

ANNONS

– Sedan pandemins start har försäljningen online ökat med 200 procent, säger Victor Andersson, ställföreträdande Ica-handlare på Hajen och Kvantum.

Den ökade efterfrågan har krävt stora investeringar från butikernas sida. På Coop har man redan byggt ut lagerkapaciteten. Något som även kommer att ske på Ica Hajen inom kort. Framför allt har ökningen lett till ett flertal nya arbetstillfällen.

– Vi har anställt tio personer under året så totalt är det nu tjugo personer som arbetar med onlinehandeln, säger Victor Andersson.

Att jobba med onlinehandel kräver bra promenadskor

Marie Gustafsson har varit med hela vägen på Ica Hajens resa med onlinehandel.

– Det är jättekul att det har blivit så populärt, säger hon.

Dagarna går snabbt nu för tiden, berättar Marie Gustafsson. Det är mängder med kassar som ska packas och flera deadlines per dag att passa. Bilarna kan köra upp till åtta vändor på en dag. Och för plockarna i butiken är det allt som oftast som stegräknaren passerar 20 000 steg på en dag.

– Vi har en slinga som vi går efter när vi packar och det underlättar. Men det blir en hel del promenerande per dag i vilket fall. Jag gillar det. Jag tycker om när det är mycket att göra, säger Marie Gustafsson.

ANNONS

En växande kundgrupp redan innan pandemin

Onlinehandeln var på uppgång redan innan coronapandemin. Ica Hajen ökade med 60 procent mellan 2018 och 2019. Dock från låga nivåer ska sägas. Men både Victor Andersson på Ica och Göran Borg på Coop är överens om att det är corona som ligger bakom den fullkomliga explosion som har varit under året. Och även om siffrorna är glädjande idag så finns det flera orosmoln kring framtidens onlinehandel.

– För vår del har vi nåt max vad vi klarar av. Ska vi öka måste vi göra fler investeringar. Det handlar framför allt om kyl- och frysrum och personal, säger Göran Borg och fortsätter:

– Samtidigt är det väldigt svårt att veta hur beteendet kommer att fortsätta efter corona. Just nu avvaktar vi lite och ser.

Onlinehandeln är här för att stanna

Victor Andersson säger att Ica centralt har gjort analyser och i dessa kommit fram till att de tror att hälften av kunderna kommer att fortsätta handla online efter corona. Fullt tillräckligt för att fortsätta satsa enligt Andersson. Men samtidigt gäller det att hitta bättre modeller var gäller lönsamheten menar han. Tvärtemot vad man kanske tänker så är onlinehandeln oerhört arbetskrävande för företagen.

– Varorna ska först lastas in i butiken och packas upp på hyllorna, sedan ska de plockas ner och packas i påsar och efter det köras ut och allt detta till Hajens redan låga priser. Där har vi en stor utmaning framöver, säger Victor Andersson.

ANNONS

Fakta: Onlinehandel av livsmedel

Totalt i landet så har onlinehandeln av livsmedel ökat med mellan 20-25 procent per år mellan 2017 och 2019. 2019 stod onlinehandeln för 2,8 procent av den totala livsmedelsförsäljningen som uppgick till 305 miljarder kronor.

ANNONS