Hotellets kupp – säljer inredningen till gästerna

Göteborgska Ess Group med en rad framgångsrika destinations- och boutiquehotell som Falkenbergs strandbad, Bellora och Ystad Saltsjöbad startar nu e-handel. Kunderna ska kunna köpa inredningen och andra detaljer, och på så vis få med hotellkänslan hem.
– Det blir ett nytt sätt att möta gästerna. Ess har känsla för inredning på alla sätt, men att ge sig in i e-handel är helt nytt, säger Annika Hildingsson Gill, vd för Home of Ess.

ANNONS
|

Hotellkedjan Ess Group har skaffat sig en rad fans hos gästerna, genom sin egen speciella inredningsstil genom åren.

Nu tar Ess Group nästa steg och startar e-handel och inspirationssajten Home of Ess, där kunderna ska kunna köpa alltifrån sängar till doftljus som finns på kedjans hotell, och blir först ut på marknaden att saluföra sin hotellinredning.

– Ess är väldigt duktiga på inredning, och nu tar man upplevelsen av de fysiska destinationerna och skapar en onlinedestination, som ska ge samma varma hotellkänsla som till exempel hos Ellery eller Pigalle. Vi hoppas att vi kan hitta en väg och en prisnivå där alla kan hitta något som kan ta med hotellkänslan hem, säger Annika Hildingsson Gill.

ANNONS

Gästernas efterfrågan har drivit på

Att Ess Group beslutat sig för att skapa e-handel har man hotellgästerna att tacka för.

Ess destinationer är ganska annorlunda än många andra hotell, och inredningen är en stor del av det. Det är den känslan som Home of Ess kommer att bygga vidare på.

– Gästerna har kommit med jättemycket frågor genom åren var vi har köpt olika saker. Och både vår gästservice och hotellreceptionerna får mycket frågor om sängarna, lampor, glas och bestick. Och inte minst frågor om var man kan köpa kuddar och täcken från gäster som besökt Steam eller Ellery. Och det kommer man att kunna göra nu, säger Annika Hildingsson Gill.

Men eftersom Home of Ess startar under pandemin, är man i likhet många andra e-handlare drabbade av sena leveranser från världsmarknaden.

Ess Group

Göteborgsbolaget Ess Group har i dag ett tiotal hotelldestinationer som:

Falkenberg Strandbad, Hotell Pigalle, Bellora, Ellery Beach house, Fýri, Marienlyst, The Steam Hotel, Ystad Saltsjöbad och MJ’S.

Bolaget driver också en rad restauranger och nattklubbar.

2022 kommer man också att öppna Jimmyz Hotel & Resort i Göteborg.

Börjar smått – men ska växa

– Vi gör en softlansering den 20 december för att börja känna av marknaden, och sedan kommer vi att fylla på sortimentet hela tiden. Vi hade önskat att vi hade ett större sortiment men det kommer, säger hon.

Till en början kommer man ha erbjuda cirka 1 000 artiklar, men målsättningen är att ha mer än 3 000 heminredningsartiklar i utbudet.

– Vi börjar lite blygsamt med saker som vi har på destinationerna och sådant som vi är duktiga på, som sängar till exempel. Men det kan ju också vara så att den som besökt Falkenbergs Strandbad och blivit förtrollad doften vill ha ett doftljus. Och vi kommer att vara väldigt lyhörda för vad kunderna behöver och vill ha, säger Annika Hildingsson Gill.

ANNONS

ANNONS