Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ulf Öjerklint har varit styrelseordförande för Gekås AB i 30 år. Han har varit med om en fantastisk framgångssaga för varuhuset i Ullared  Bild: Håkan Johansson
Ulf Öjerklint har varit styrelseordförande för Gekås AB i 30 år. Han har varit med om en fantastisk framgångssaga för varuhuset i Ullared Bild: Håkan Johansson

Gekås dolda makthavare Ulf Öjerklint talar ut

Ett rent advokatuppdrag slutade med att Ulf Öjerklint blev Gekås styrelseordförande i 30 år. Nu bryter Gekås anonyme makthavare tystnaden och talar ut om Boris Lennerhov, jämförelsen med skidorten Åre och affärsidén som drar in miljardbelopp i försäljning.

1991 sålde Gekås grundare Göran Karlsson sitt företag till de sex anställda Thomas Karlsson, Torbjörn Bäck, Kent Gustafsson, Håkan Jansson, Rolf Johansson och Kjell Andersson.

Varuhuset sålde varor för 675 miljoner kronor och i samband med ägarskiftet klev också advokat Ulf Öjerklint från Borås in i en betydande roll.

– Jag skulle sköta juridiken av det här förvärvet som Göran Karlsson sålde. Så jag kom i kontakt med Gekås som ett rent advokatuppdrag som skulle läggas upp på olika sätt. Köparna frågade om jag ville ingå i styrelsen och jag valdes till ordförande direkt, berättar Ulf Öjerklint.

Gekås växte kraftigt

Gekås hade fram till att Göran Karlsson sålde vuxit såpass att det ställdes helt andra krav på att driva ett så stort företag än vad grundaren lyckats etablera.

Frågor som rörde administration, ordning och reda, uppföljning och rapportering behövdes det jobbas med omgående, minns Ulf Öjerklint, som har hunnit bli 69 år.

– Gekås historia långt tillbaka i tiden var att enbart sälja på pris. Det gick att sälja vad som helst bara det var tillräckligt billigt.

Gekås standard höjdes

Redan på 90-talet började det förändras och för varuhusets ledning och ägare var det uppenbart att standarden var tvungen att höjas. Det gällde allt från produkterna till servicenivån.

– Gekås har jobbat med det här successivt under hela resan. Det har inte varit några konstigheter utan vi har bara konstaterat att nu är barnhuset för litet. Vi måste bygga ut och det har vi gjort i flera omgångar.

Du är lite av en doldis?

– Ja, min uppgift är att Gekås och övriga bolag som jag sitter i styrelsen för ska fungera så väl som möjligt och prio ett är inte att jag ska marknadsföra mig själv.

– I synnerhet inte när det gäller Gekås, för att ha en styrelseordförande som är ute och marknadsför sig själv för Gekås stämmer rätt illa mot varuhusets affärsidé och inställning mot marknaden.

Då har du lyckats rätt väl med tanke på att det inte är så många som vet vem du är?

– Det har varit en rätt hyfsad resa som vi har lyckats bra med. Eller hur?

Ulf Öjerklint var med och anställde Boris Lennerhov en gång i tiden. Bild: Håkan Johansson
Ulf Öjerklint var med och anställde Boris Lennerhov en gång i tiden. Bild: Håkan Johansson

Lovordar Boris Lennerhov

På senaste årsmötet lämnade Ulf Öjerklint som ordförande för Gekås AB, men han har kvar sin plats i styrelsen. Nya ordföranden Boris Lennerhov var han med och anställde en gång i tiden.

– Rekryteringen av Boris Lennerhov är naturligtvis en oerhört viktig sak för Gekås. Det behövdes en uppväxling och han kom från Axfood och hade kört stora organisationer.

– På Gekås sitter det inte en företagsledning någonstans långt borta och håller ett videomöte. Man är nere på golvet och vet vad som händer i huset hela tiden.

– Alla medarbetare förstår att chefen vet, han kan det här, och det här har Boris Lennerhov varit bra på. Han är en stor affärsman och en bra ledare som kan få människor med sig.

Trogen sin affärsidé

Genom åren har Gekås hållit fast vid sin affärsidé konsekvent. I stora drag går den att beskriva som att varuhuset ska ha ett brett sortiment där det ska gå att köpa det mesta.

Ulf Öjerklint använder ord som ”gudskelov” när han ska beskriva hur viktigt det har varit att hålla i idén om att Gekås ska vara ett ”one-shop-stop”.

– Vi ska definitivt vara överlägset billigast på marknaden om man plockar ihop en varukorg. Det är mantrat som alltid har funnits och som också är framgångsreceptet.

– Det hade varit mycket enklare om vi under resan börjat skruva på marginalerna för att kortsiktigt tjäna ännu mer pengar. Men det har vi aldrig gjort. Där har ägarkretsen som funnits genom åren varit oerhört viktig eftersom den har insett det här och inte velat kräma ur mer.

Ulf Öjerklint tror att om Gekås sålts till riskkapitalister hade varuhusets inriktning varit en helt annan.

– Som riskkapitalist gäller det att spinna på någonting under fem år för att sen kunna sälja vidare igen. Då hade man nog börjat peta i Gekås grundläggande affärsidé, vilket hade varit förödande på lång sikt.

Gekås jämför sig med Åre

Han säger att en annan viktig sak för Gekås utveckling var när ledningen började inse att bolaget är mer än ett varuhus. Nu arbetas det utifrån att Gekås är en destination.

– En dag kom vi fram till att vi skulle jämföra oss med skidorten Åre. Där bor, äter och umgås människor. Så ska vi försöka göra med Gekås. Det är ett oerhört strategisk viktigt beslut och vi har genomfört det med framgång.

Tanken föddes av att det fanns en närliggande camping som sköttes alldeles för dåligt, enligt Ulf Öjerklint.

– Vi sa att vi måste få bort den på något sätt, möjligen tar vi över campingen själv och snyggar till den.

Det visade sig att när campingen rustades upp så blev det en succé. Då förstod alla vilken potential som det fanns inom affärsområdet.

– Det är nästan osannolikt att vi inklusive husbilar kan ha drygt 4500 övernattande gäster. Ingen annan camping i Sverige har det.

– Människor åker till Gekås och stannar i Ullared några dagar för att umgås och för att ha trevligt. Tjejgängen kommer och handlar och prova kläder på kvällen.

– Vårt hotell är nästan alltid fullt och stugbyn har bra beläggning.

LÄS MER: Gekås storsatsar mitt i coronakrisen

Jättehotell för 250 miljoner

Nu bygger Gekås ett helt nytt jättehotell för 250 miljoner kronor, vilket är helt i linje med strategin om att se varuhuset som en destination.

– Vi måste se till att servicegraden hela tiden höjs. För det är vad kunderna efterfrågar. Om vi ska bygga ett hotell så måste det vara ett bra hotell.

– Men sen finns det gränser, vi måste bygga så att allting går i samklang med Gekås. Vi kan inte bygga vilket skrytbygge som helst, det passar inte, för även hotellrummen ska vara billiga. Har man fulla hotellrum kan man ändå får det konceptet att fungera.

Har överlevt sex ägare

Ulf Öjerklint har överlevt sex ägare och nu är Thomas Karlsson kvar som ensam ägare. Han löste ut Torbjörn Bäck för 800 miljoner kronor.

– Det är det klassiska exemplet att se till så att bolaget har så stora muskler i sig själv, när det gäller eget kapital, att bolaget kan lösa in aktierna som Torbjörn Bäck hade. Så Thomas Karlsson köpte inga aktier för egna pengar.

– Istället för att dela ut det fria egna kapitalet så användes pengarna till att köpa in Torbjörns Bäck aktier. Det är en fantastisk möjlighet som gick att genomföra för att Gekås tjänat pengar under många år och sparat dem.

Har du som styrelseordförande tagit emot bud utifrån av någon som velat köpa Gekås?

– Nej, så långt har det aldrig gått, eftersom det inte har varit aktuellt att sälja. Men visst har vi fått propåer, men vi har sagt att det inte är aktuellt och då har det stannat där, säger Ulf Öjerklint, som vid nästa styrelsemöte tar platsen som ledamot.

LÄS MER: Så har Gekås byggt ut i Ullared genom åren

LÄS MER: Gekås köper Hotell Ulla

LÄS MER: Gekås köper Sko-Boo

LÄS MER: Gekås storsatsar mitt i coronakrisen

Här hittar du de senaste bostadsaffärerna i Varberg, Falkenberg och resten av Halland.