Fynda ökar försäljningen i coronakrisen

När coronaviruset slog till med full kraft för ett år sedan befarade Fynda att det skulle innebära en vikande försäljning. Så blev det inte. I stället har lågprisvaruhuset ökat sin försäljning under pandemin.

ANNONS
|

När Fyndas ägare Joakim Wadensten ska förklara varför hans verksamhet klarar av att hålla uppe försäljningen gör han en jämförelse med Gekås som under en lång tid endast fick ta in 3100 kunder jämfört med drygt 8000 före pandemin.

Nyligen skärpte Folkhälsomyndigheten restriktionerna ytterligare till max 500 personer inne i varuhus, vilket slår än hårdare mot Gekås verksamhet.

– Gekås affärsidé bygger på att plocka in så många kunder som möjligt från hela Sverige och sälja på ett och samma ställe. Det lämpar sig extra dåligt i dessa tider, säger Joakim Wadensten och fortsätter:

– Fynda plockar mest kunder från Falkenberg och närområdet. Vi blir inte begränsade eftersom vi har en gräns på 500 kunder och det brukar inte vara mer människor än så i butiken, säger Joakim Wadensten, som installerat en kundräknare.

ANNONS

Från augusti 2020 och fram till nu har Fyndas försäljning ökat med 15 procent i snitt jämfört med bokslutet året före.

– Förhoppningen är att vi för första gången ska kunna gå över en omsättning på 100 miljoner. Det gör vi definitivt om vi fortsätter såhär.

En förklaring till att det går så bra för Fynda kan enligt Joakim Wadensten bero på att människor håller sig hemma mer än tidigare.

– Falkenbergare handlar kanske inte så mycket i Halmstad och Varberg under pandemin. När människor inte åker på semestrar i samma utsträckning som tidigare så finns det även mer pengar att spendera på annat.

En trend som Fynda har uppmärksammat är att kunder har blivit bättre på att handla på tider då det inte brukar vara så mycket folk i butiken.

– Vi har sett på vår statistik att de dagar när vi brukar ha som lägst omsättning har vi nu den största försäljningsökningen. Vi vill att fler kunder ska handla på måndagar och tisdagar, helst på förmiddagen, då det är som lugnast.

– Det verkar som att många har tagit det till sig för vi har fått en jämnare kundtillströmning under pandemin. Alla vill inte gå och handla under en lönelördag längre, säger Joakim Wadensten.

ANNONS

Under sommaren var det framför allt Fyndas trädgårdsavdelning som stack ut med stark uppgång i försäljning.

– Vi har varit lyckligt lottade under pandemin och omständigheter runt omkring har gjort att vi klarat oss bra ekonomiskt.

ANNONS