I Carlsberg-koncernen är det nya externlagret, som fått namnet Hof, lite av ett experiment eftersom det blir ett helt nytt sätt att arbeta på.
– Vi har outsourcat lagret till en samarbetspartner och det krävdes lite för att övertyga ledningen om att det är en bra idé, säger Maria Franksen, nationell lagerchef för bryggerijätten.
– Vi har fullt upp med både bryggeri och eget lager i Falkenberg. Vi har duktig personal där men de kan inte jobba hur mycket som helst. För att få till en snabb lösning så behövde vi en extern partner att samarbeta med.
Carlsberg invigde nytt lager
På fredagsförmiddagen klippte Maria Franksen bandet tillsammans med Anders Siboni, direktör inom Carlsberg Sverige, som berättade att lagret kommer minska transporterna längs E6 med 15 000 mil per år.
Från dörr till dörr mellan bryggeriet och det nya externlagret (Nettos tidigare huvudlager utmed motorvägen) är det 9,8 kilometer.
– I framtiden blir det säkert självkörande lastbilar som går på el som transporterar produkterna från bryggeriet till externlagret säger Maria Franksen.
Carlsberg har inga planer på att även lägga ut lagerverksamheten vid bryggeriet på en extern aktör.
– Nej, huvudlagret är så nära knutet till produktionen och där har vi massor av fördelar med att ha egna anställda innanför staketen.
GN Logistics sköter driften
Per-Olof Nilsson, vd på GN Logistics, har svårt att säga exakt hur många anställda som behövs för att sköta driften av externlagret.
– Det kommer bli en del nyanställningar och vi har idag en drift i Halmstad och i första läget så erbjuder vi befintlig personal att flytta med därifrån. Men vi tror samtidigt att den här verksamheten kommer bli större än den vi redan har.
GN Logistics har 17 anställda och företaget började jobba med Carlsberg 2011. Först på transportsidan och sedan har det utvecklats även till logistiska tjänster.
Externlagret har inga självgående truckar som bryggeriets lager som är högautomatiserat.
– Här blir det mer traditionell truckkörning, säger Per-Olof Nilsson.
SLP äger lagerfastigheten
Swedish Logistic Property som äger lagret på 20 000 kvadratmeter hoppas att Carlsberg så småningom behöver större ytor så de kan bygga ut.
– Vi har optioner på mark och för diskussioner med kommunen om att bygga mer här ute. För oss är det bra med lager längs de stora vägarna, säger Christian Berglund på SLP.