Blocketutmanare satsar i Varberg: ”Vill ta ett helhetsgrepp”

Nya delägarna Lotta Langer och Niklas Johansson, från Varberg, har stora planer för köp- och säljsajten Citiboard. Bland annat ska det bli nytt kontor, nyanställningar på hemmaplan och insatser för att förhindra försäljningen av stöldgods på sajten.

ANNONS
LocationVarberg, Halmstad, Växjö||

Citiboard AB grundades 2013 och köptes upp 2018 av det Halmstadbaserade investmentbolaget Guwijo Invest AB och har sedan dess haft personal och vd i Växjö. Nu hamnar en del av bolaget i Varberg.

– Vi har haft kontakt med Guwijo länge. Det här blev ett bra läge för oss att kliva in, säger Lotta Langer som tillsammans med partnern Niklas Johansson nyligen blivit delägare i bolaget.

Paret är bosatta i Trönningenäs och driver sedan tidigare Lajo media, ett företag som hjälper andra med annonsering på sociala medier. De har fixat en lokal vid Birger Svenssons väg och tanken är att Citiboards verksamhet i Varberg ska vara igång redan i början av nästa år.

ANNONS

– Nu till januari siktar vi på att ta in fyra säljare och under första halvåret 2023 räknar vi med att anställa två till. Vi kommer dessutom behöva administrativ personal. Någon som programmerar och någon som är duktig på grafisk formgivning. Det är jag som gör det i nuläget, säger Lotta Langer.

Introducerar ny tjänst

Då paret tar med sig sina specialiteter in i bolaget kommer arbetet på Varbergskontoret i första hand handla om just marknadsföring på sociala medier. Något som är nytt för Citiboard.

– Förut har det varit en ren köp- och säljsajt. Nu tänker vi att det kan bli en ”go to” för små och medelstora företag som inte har en budget på flera hundra tusen i månaden och som vill marknadsföra sig på sociala medier. Många lägger pengar på olika ställen och det blir väldigt dyrt i slutändan. Vi vill ta ett helhetsgrepp, säger Lotta Langer.

Försäljning av stulna varor ett vanligt problem

Delägarna går in i ett företag som har haft en del att brottas med sedan uppstarten. I en tidigare version av Citiboard ska användarupplevelsen, både för privatpersoner och företag, ha varit bristfällig.

– En del förbättringar är redan gjorda men det behövs fler. Vi ska förbättra designen men också fixa en del funktioner som inte fungerat till hundra. Inlogg via facebook har varit svårt. Likaså hur man ska göra för att anmäla användare med felaktiga varor, säger Lotta Langer.

ANNONS

Det har exempelvis sålts stöldgods och produkter som inte existerar. Lotta Langer säger att det är något som köp- och säljsajter i allmänhet kämpar med.

– Vi vet att det problemet finns. I framtiden skulle man kanske kunna lösa det genom inloggning med bank-id. Vi har även kikat på möjligheten att kunna hjälpa till med frakt. Allt för att göra upplevelsen så bra och säker som möjligt, säger hon.

LÄS MER:Nytt företag startar i Halmstad: Citiboard AB

ANNONS