– Nu är det mycket. Det ringer och jag får mejl hela tiden, säger Axel Sundström, som går teknikprogrammet på PS-gymnasiet. Han hade precis avslutat en mattelektion på distans när HN träffade honom i garaget vid villan i Brännhult.
LÄS MER: Ungdomar i Falkenberg: ”Vuxna ser ner på epa-förare”
Fick mer att göra efter att kravet på dubbla växellådor slopades
Sedan i somras har Axel byggt om 30 bilar, framför allt Volvo 740 och 940. Han installerar en hastighetsregulator – en box som bryter hastighet och varv genom signalpunkter i bilen. På nyare bilar går det att omprogrammera motorstyrdon till 30 kilometer i timmen. Det sistnämnda alternativet utför han dock inte på egen hand, utan har kontakter som kan hjälpa till med det.
Enligt poliser som HN varit i kontakt med har det blivit lättare att få a-traktorer att gå i högre hastigheter i och med Transportstyrelsens nya regelverk.
– Det är omöjligt att förhindra att någon manipulerar systemet. Alla förare har sina knep. Som förälder borde man provköra sitt barns a-traktor en gång i veckan.
Axel Sundström berättar att den lådan som hastighetsregulatorn placeras i lätt kan brytas upp. Men han har kommit på ett eget sätt – genom att plombera med tejp.
– Jag fotar även lådan för att ha en försäkring på att jag har utfört ett bra arbete.
Hur lätt är det att återställa bilen efter konverteringen?
– Det krävs ett intyg från tillverkaren och det är dyrt.
Bilintresset har inte alltid varit stort
Axel tillbringar kvällar och helger med att bygga a-traktorer, men intresset för bilar är relativt nytt.
– För tre år sedan hade jag inget intresse alls för bilar. Men min första bil var ett renoveringsobjekt och jag fick hjälp av min morbror att laga den. Utan honom hade jag inte kunnat någonting. Efter det ville jag bygga en till bil och nu har jag en firma.
Hur kommer det sig att du startade egen firma?
– Jag hade sökt sommarjobb på donken, Max och Biltema men när jag inte fick något fick jag hitta på något annat, att sitta inne och spela är inget för mig.
Kommer du satsa på företaget även efter studenten?
– Det beror på hur marknaden ser ut för a-traktorer. Nu är det många som bygger och då blir marknaden mättad. Jag kanske satsar hårt på högskoleprovet för att kunna läsa industriell ekonomi i stället.
Regler för a-traktorer:
A-traktor är ett motordrivet fordon bestående av ombyggd bil, som är inrättat att dra andra fordon eller arbetsredskap och ska vara utrustad med kopplingsanordning.
A-traktorreglerna grundar sig på gamla regler för traktorer och kan i vissa fall missuppfattas då det på senare tid i och med inträdet i EU kommit nyare regler för traktorer med indelningen traktor a och traktor b.
Den 15 juli ändras kraven för a-traktorer. Då togs kravet bort att fordonets hastighet på lägsta växeln ska vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal. A-traktorns högsta hastighet får fortfarande vara högst 30 km/h.
Källa: Transportstyrelsen