Autovendo ökade försäljningen med 50 procent

När pandemin slog till blev det först knäpptyst hos Autovendo Fritidscenter i Falkenberg. Två veckor senare strömmade husbil- och husvagnskunderna till. – Vår största utmaning är att hitta fordon att sälja, säger platschefen Fredrik Karlsson.

ANNONS
|

Den här intervjun görs i en luxuös tio meter lång husbil av märket Concorde med plats för en mycket liten bil i ett garage där bak. Ny kostar ett sånt här schabrak 3, 5 miljoner kronor. Det här exemplaret är från 2014. Paret som köpt betalade drygt 2 miljoner.

Nya husbilar beläggs i dag med en miljöskatt (bonus malus) under tre års tid. Skatten kan kosta ägaren över 30 000 kronor om året. Därför har nyförsäljningen minskat och husvagnarna gått om.

I dag kan du få en begagnad husbil från 2007 och framåt för mellan 300 000 och 500 000 kronor. En begagnad husvagn kostar mellan 150 000 och 250 000 kronor, enligt Fredrik Karlsson.

ANNONS

Camping på hemmaplan lockar

Efterfrågan på både begagnade husbilar och husvagnar är ändå hög. När vi inte kan resa obehindrat och drar oss för att ta in på hotell lockar camping hemma i Sverige i allt högre grad.

Autovendo ökade sin försäljning av både husvagnar och husbilar med 50 procent 2019. På gården står just nu 19 sålda fordon redo för leverans. Det största problemet är att hitta objekt. Personer som hade tänkt sälja har i många fall tänkt om på grund av krisen.

– Vi sålde 152 fordon för över 50 miljoner kronor förra året. Och vi är ändå småskuttare i branschen, säger Fredrik Karlsson.

Visst hade husvagnar en töntstämpel tidigare?

– Ja, och det har framför allt tv-program som Ullared och Böda camping bidragit till. Men nu ser vi att även barnfamiljerna vill köpa och de köper framför allt husvagnar. De är billigare. Familjerna vill helst vara på campingar där barnen kan springa fritt och leka med kompisar.

Intresset har medfört att företaget byggt ut sin utställningshall, öppnat en större tillbehörsbutik och nyanställt tre personer.

– Vi har också en kompetent verkstad för att kunna driva detta.

Vad sker med efterfrågan när pandemin lagt sig och vi kan börja flyga utomlands igen?

ANNONS

– Vi kanske tappar några kunder. Men jag tror att outdoortrenden fortsätter. En ny värld har öppnats sig för de nya kunderna, säger Fredrik Karlsson. Vi säljer inte bara ett fordon, vi säljer en upplevelse, en vision.

LÄS MER:Annica Åberg startar husvagnsföretag i Varberg

LÄS MER:Vincent Schaffler köper mark av McDonalds

ANNONS