Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/16

Anna Badenfelt och Annika Hammarsten vill växa med Ny Kraft

För snart nio år sedan sa Anna Badenfelt och Annika Hammarsten upp sig från sina kommunala jobb för att starta eget. Sedan dess har de två företagarna i Falkenberg slagits hårt för alla människors lika värde.
I dag är deras Ny Kraft störst inom personlig assistans i kommunen.

Vi ses på Ny Krafts kontor i Falkenberg. Här har man huserat sedan starten 2012 – och det är ett stycke framgångsrik företagshistoria som skrivits i lokalerna sedan dess. 2018 blev Annika och Anna Årets företagare i kommunen och i dag är de dominerande i sin bransch i Falkenberg.

– Vi vill fortsätta att hålla oss i närområdet, för oss är närheten till kunderna viktig. Vårt huvudkontor ska ligga nära verksamheten, säger Anna.

För nio år sedan var både hon och Annika anställda som enhetschefer inom den kommunala handikappomsorgen i Falkenberg. Emellanåt tyckte de att det var tungrott. Organisationen var stor, besluten tog lång tid att fatta och någonstans på vägen var det som att arbetsgivaren glömt bort att sätta människan med de särskilda behoven i fokus.

– Vi såg många möjligheter med att starta eget, vi kände att vi kunde göra det ännu bättre i egen regi. Framförallt ville vi ge kunderna större inflytande över sin egen assistans, säger Annika.

Anna fyller i:

– Dessutom var det viktigt för oss att ha schyssta villkor för vår personal, vi har båda två fackliga bakgrunder. Om personalen mår bra stannar den kvar och gör ett gott jobb. Och då blir det kontinuitet i verksamheten.

Jennyann Carlsson med assistenten Jenny Tilson. Bild: Håkan Johansson
Jennyann Carlsson med assistenten Jenny Tilson. Bild: Håkan Johansson

Debatt om assistans

En handfull kunder följde med Anna och Annika från kommunen till Ny Kraft, och när kommunen valde att lägga ut en allt större del av assistansen på entreprenad blev kunderna snabbt fler och fler. Varje person i Sverige som är berättigad till personlig assistans får själv välja bolag, eller om man så önskar kan man bilda ett eget företag kring sin assistans.

De senaste åren har debatten kring personlig assistans gått varm i Sverige. Många har ansett att systemet urholkats, att de människor som har rätt till hjälp har fått slåss hårt för sina timmar. Annika skräder inte orden:

– Det verkligen anmärkningsvärt och bedrövligt! Man har tappat bort människan. Det är 2020 men man ser på de här personerna som siffror och ekonomi. Det har gått åt helt fel håll.

I dag har Ny Kraft ett 50-tal kunder och ungefär 300 personer på lönelistan. De driver också hemtjänst, med cirka 20 kunder i dagsläget. 2018 tog företaget över alla ärenden inom personlig assistans i Falkenberg, när kommunen valde att lägga ut allt på entreprenad. Då, 2018, rörde det sig i och för sig bara om två ärenden som låg kvar hos kommunen; det var antingen personer som inte själva gjort ett aktivt val om assistansbolag, eller sådana som valt kommunen direkt.

”Människor prövas hårdare”

Annika och Anna lägger mycket arbete på att överklaga kommunens och Försäkringskassans beslut kring hur mycket assistans deras olika kunder är berättigade till. De säger att de fall som uppmärksammats i media – där personer sägs ha fuskat till sig pengar för assistans de egentligen inte behöver – har förstört för många. De menar att synen på funktionsnedsatta personer har blivit att de söker hjälp de inte har rätt till, och att den bilden är felaktig.

– Alla har rätt till goda levnadsvillkor och ett liv som andras. Det finns ingen som vill ha hjälp att klara sin dagliga livsföring. Man söker för att man inte har något val, säger Annika.

– Människor prövas mycket hårdare nu och många hamnar i kläm. Media har skapat ett dåligt rykte kring assistansen, genom att belysa oseriösa exempel, säger Anna.

”Allt kan inte handla om hur många minuter en människa ska ha på sig att gå på toa.”

Både Anna och Annika betonar att det är absurt hur personer med funktionsnedsättningar har reducerats till minuter, kronor och ören:

– Allt kan inte handla om hur många minuter en människa ska ha på sig att gå på toa, hur många skedar den ska få hjälp med att få i munnen och exakt vilka timmar personen i fråga ska sova, säger Anna och fortsätter:

– Allas lika värde, vart tog det vägen?

Bild: Håkan Johansson
Bild: Håkan Johansson

När de två företagarna i Falkenberg får frågan säger de att de aldrig haft pengar och stora vinster som huvudsakligt syfte. Självklart vill de att det ska gå bra för bolaget – de vill kunna erbjuda trygghet både för kunder och personal – men de startade Ny Kraft med människan i fokus. Inte för pengarnas skull.

– Vi har aldrig valt bort några särskilt svåra kunder på grund av att det blir för dyrt. Så gör vissa privata bolag, men skulle vi göra så skulle hela vårt koncept falla. Vi säger ja till alla som vill vara med oss, säger Annika.

Anna tillägger:

– Vi har några kunder där det knappt går ihop, på grund av att insatserna för dem av olika skäl är väldigt kostsamma. Men för oss är inga fall för svåra, det är ju människor det handlar om.

Gäller att anställa rätt

När Annika och Anna bestämde sig för att hoppa av sina kommunala tjänster och satsa på ett eget företag var de båda två frånskilda, kring 45 år gamla och med tre barn var.

– Men vi tvekade aldrig, vi var säkra på att det skulle gå bra för oss, säger Anna.

Men ändå, att ni hann med?

– Ja... fast ibland tror jag att särskilt manliga företagsledare gör allt så komplicerat. Anställer man bara rätt folk så får man ihop det, man måste inte göra allt själv. Visst är det mycket jobb, men allt går, säger Annika.

Hon är född i Dalsland och bodde och arbetade många år i Svenljunga kommun innan hon flyttade till Falkenberg. Hon har själv en dotter med Downs syndrom: Mikaela är 23 och går på folkhögskola i Skåne. Annika har jobbat inom vård och omsorg i stort sett hela sitt liv, på alla olika nivåer. Intresset för barn med särskilda behov fanns där långt innan hon själv blev mamma till en dotter med funktionsvariation.

– Men visst har Mikaela hjälpt mig att få in föräldraperspektivet i det hela. Det är väldigt viktigt att ha med sig det när man jobbar med det vi gör.

Även Anna har ägnat hela sitt yrkesliv åt vård, omsorg och människor. Hon är uppvuxen i Göteborg men har bott många år i Falkenberg. I dag är Anna 51 och Annika 53.

Vad gör ni när ni inte jobbar?

– Jag tränar mycket, och umgås med barnen och familjen. Alla barn är mellan 20 och 30 i dag, säger Anna.

Bild: Håkan Johansson
Bild: Håkan Johansson

Vill vinna upphandling i Varberg

Annika poängterar att hennes liv – liksom för de flesta föräldrar till barn med funktionsvariation – handlar mycket om Mikaela.

– Det blir inte tid för mycket annat. På helgerna när Mikaela kommer hem gör vi sådant hon tycker om att göra, och så träffar jag mina andra barn och barnbarn.

Vad gäller framtiden för Ny Kraft så vill Annika och Anna att företaget ska fortsätta växa, men i lagom takt.

– Nu hoppas vi mest på att vinna en upphandling som vi tror ska komma, så att vi får ta över den kommunala assistansen i Varberg också. Det borde bli klart någon gång under våren 2021 och blir i så fall vårt nästa steg, säger Anna.

”Det gör så ont i mig att det här har blivit en grupp människor som anses kosta samhället för mycket.”

Annika tillägger att även om hemtjänstverksamheten inte är deras huvudsakliga område, så är det också en del de skulle kunna tänka sig att satsa vidare på.

På frågan om varför de två kvinnorna i Falkenberg velat ägna sina liv och karriärer åt människor med funktionsvariationer – eller som har särskilda behov på andra vis – svarar de kort och gott att det handlar om att det är världens roligaste jobb.

– Det är fantastiskt att se utvecklingen hos olika personer, det finns så många möjligheter när man jobbar med människor, säger Annika och fortsätter:

– Det gör så ont i mig att det här har blivit en grupp människor som anses kosta samhället för mycket. Det är så att man mår illa, det är inte värdigt.

Fakta: Personlig assistans

Är en del av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, och innebär att ett antal personer hjälper dig med sådant du inte kan göra själv, dina grundläggande behov. Det kan vara att du behöver hjälp med att tvätta dig, äta, klä av dig och på dig, andas och gå på toaletten.

Du kan även ha rätt till personlig assistans för andra personliga behov. Det kan till exempel vara att ta hand om ditt hem, förflytta dig eller att delta i olika aktiviteter.

Man ansöker hos kommunen om man behöver hjälp mindre än 20 timmar i veckan. Man ansöker hos Försäkringskassan om man behöver fler timmar. Då kan man få assistansersättning från Försäkringskassan.

Assistansersättningen är de pengar som ska betala lönen för en personlig assistent. Med ersättningen kan du själv välja om den personliga assistenten ska anställas genom kommunen, ett privat företag, ett kooperativ eller av dig själv. Man kan anställa anhöriga.

När du har ansökt om personlig assistans eller assistansersättning ska handläggaren hos kommunen eller Försäkringskassan utreda om du har rätt till assistansen, samt hur många timmars assistans du är berättigad till. Beslut som fattas kan överklagas.

Källa: 1177.se

IVO föreslår lagändringar för att förhindra fusk

I slutet av oktober presenterade IVO (Inspektionen för vård och omsorg) flera olika åtgärder för att enklare kunna stoppa fusk och brottslig verksamhet bland anordnare av personlig assistans. Sofia Wallström, IVO:s generaldirektör sa då till Sveriges Radio att det var en ”välkänd problematik med fusk inom assistansområdet”.

När fusk i assistansbolag uppmärksammats har det handlat om personer som har lurat till sig ersättning genom att utge sig för att vara i behov av personlig assistans, misstänkt fusk med tidrapporter för anställda och bolagspengar som förts över till privata konton.

I slutrapporten till regeringen föreslår IVO att myndigheten ska kunna se sekretessbelagd information hos andra myndigheter och få ta del av polisens belastnings- och misstankeregister. IVO kommer också att bedriva en mer samlad tillsyn av egenanordnare av personlig assistans: Det är nämligen just i de fall där det handlar om personer som själva bildar ett företag kring sin assistans fusk främst har förekommit.

IVO föreslår också till regeringen att assistansverksamheternas egen anmälningsskyldighet ska skärpas, liksom att Försäkringskassan respektive Migrationsverket ska ges möjlighet att stoppa vissa utbetalningar, med mera.

Här hittar du de senaste bostadsaffärerna i Varberg, Falkenberg och resten av Halland.