80 Varbergsföretag jobbar med tunnelbygget

Ett 80-tal Varbergsföretag jobbar på uppdrag av tunnelbyggaren Implenia. Vi har träffat några av dem. – Ett fantastiskt uppdrag, vi hoppas på jobb i fem år, säger Ulf Andersson, vd för Rigga byggställningar.

ANNONS
|

Familjeföretaget har gjort ställningsbyggnationen på den nya Getteröbron. Avtalet med huvudentreprenören Implenia löper ett år i taget och Ulf Andersson hoppas att han och hans 15 medarbetare ska få vara med att jobba med både det 700 meter långa järnvägstråget och själva tunneln. Först då vet han om han vågar anställda fler.

– Det är bra att Implenia ger oss småföretag jobb. Vi är alla fascinerade över att de gjort så. All cred åt dem! Det här är vårt största uppdrag någonsin, säger han entusiastiskt.

– Alla gnäller över tunnelbygget, men det här lyfter Varberg, det skapar jobb och gynnar handeln, fortsätter Ulf Andersson.

ANNONS

Enligt Trafikverket arbetar ett 80-tal företag från Varberg med projektet på olika sätt. Exakt vilka dessa 80 är får vi dock inte veta. Alla företag måste i så fall kontaktas av Implenia i förväg. Det tar tid. Även Trafikverket böjer sig för huvudentreprenörens vilja i just den frågan.

En lång rad branscher är representerade. Till exempel åkerier, eltekniska företag, miljökonsulter, betongföretag, schaktföretag, byggföretag och trädgårdsfirmor. Här finns sprängare, grävare, betongarbetare, chaufförer, elektriker, miljöexperter, ekonomer, ingenjörer, rörmokare...

Varbergsföretaget Mantum gick ut redan i höstas och berättade att de skulle jobba med projektet. Bolaget är en koncern där anläggningsdelen höjt sin omsättning med 30-40 procent tack vare avtalet med Implenia. Bolaget har i sin tur underleverantörer i form av mindre åkerier.

– Vi tillhandahåller chaufförer och bilar, berättar vd Greger Strömqvist. För mig och Varberg är detta ett prestigeprojekt som jag hoppas vi får vara med i byggtiden ut. Jag är stolt, glad, ödmjuk och tacksam för att vi får vara med och bygga Varberg.

Mantum hade ett hundratal fordon och 85-90 chaufförer före tunnelbygget. Sen dess har man köpt ett fordon till, rekryterat 12-14 chaufförer och ett par trafikledare.

Företaget ansvarar för alla massatransporter med lastbilar till och från projektet på allmän väg. Till exempel från den gamla Lassabackadeponin som nu grävts ut. Mantum kör också schaktmassor i Breared.

ANNONS

Där stöter de på ett annat Varbergsföretag - Tångabergs Schakt. Bolaget gräver och schaktar jordmassor med hjälp av grävmaskiner och dumprar i området runt den södra tunnelmynningen i Breared. Ett arbete som kommer att pågå i flera år. Man arbetar också med Getteröbron. Implenia har just förlängt Tångabergs avtal.

Även vd Jörgen Johansson betonar vikten av att Implenia satsar på lokala entreprenörer.

– Det här uppdraget är en viktig del för oss och det är jättekul att de tar vara på de lokala företagen, säger han.

Arbetet med tunneln höjer bolagets omsättning med 30 procent. Hittills har man anställt tre nya personer. Man har också skapat ytterligare arbetstillfällen hos underleverantörer.

– Förra veckan hade vi 20 enheter ute, säger Jörgen Johansson

Visst skapar tunneln jobb - men inte bara för svenskar. Just nu är ungefär 420 personer involverade i projektet. Andelen utländsk arbetskraft består än så länge bara av ett 20-tal personer. Men arbetet är i sin linda och i höst kommer fler utlänningar till Varberg. Polen, Rumänien, Österrike och Norge är några nationaliteter, enligt Trafikverkets projektchef Mathias Wärja.

LÄS MER:Varbergsföretag får storkontrakt

Fakta: Varbergstunneln

•Trafikverket har gett Implenia uppdraget att bygga en 2, 8 kilometer lång bergtunnel, 450 meter betongtunnel, 1, 3 kilometer betongtråg och totalt 2, 7 kilometer järnvägsspår. Därmed försvinner enkelspåret genom Varberg.

•En ny godsbangård och ett nytt stationshus ska också byggas. Stationen hamnar 200 meter norr om nuvarande läge.

•Bygget av en ny bilbro över järnvägen till Getterön börjar bli klar och ska invigas i augusti.

Det nya dubbelspåret ska öppnas för trafik 2024.

ANNONS