Svenska Stadskärnors vd: ”Viktigt med samsyn om vad som ska hända med alla tomma lokaler”

Halland har mycket goda förutsättningar att hålla liv i sina stadskärnor. Det menar Björn Bergman, vd för Svenska Stadskärnor. Här utvecklar han sina tankar om greenification, beutification, trygghet – och omställning.

ANNONS
|

LÄS MER:Trots butiksdöden – cityexpert tror på Falkenbergs och Varbergs stadskärnor

Björn Bergman ser en övergripande trend: Våra innerstäder håller på att få en renässans:

– De senaste 20-30 åren har många stadskärnor verkligen blivit utmanade av externa köpcentrum. De var effektiva för konsumenten och billigare för exploatören eftersom lokalhyrorna ofta var mycket lägre. Och kommunerna tyckte att det var jättebra med nya arbetstillfällen. När detta skedde i Halmstad, med Eurostop, i början av 1990-talet, hade det redan hänt på många andra ställen i landet, säger Björn Bergman och fortsätter:

Björn Bergman
Björn Bergman Bild: Pressbild

– Visserligen sker fortfarande en utflyttning av handeln, men många stadskärnor har ställt om och blivit mer av en mötesplats, och mindre av en handelsplats. Butiker har ersatts av restauranger och kaféer, upplevelser och tjänster: gym, barberare, nagelterapeuter…

ANNONS

LÄS MER:Så ser framtiden ut för stadskärnorna i Halmstad, Varberg och Falkenberg

Många lokala butiker kommer dock att finnas kvar även i framtiden, tror Björn Bergman.

– Där handlar det om unika produkter som du inte hittar någon annanstans, eller butiker som du som kund har en långvarig relation till.

Bild: HP-arkiv

Uppdraget som vd för Svenska Stadskärnor gör att Björn Bergman har överblick över det som händer i hela Sverige, och han slår fast att nyckelordet för starka och vitala stadskärnor är samverkan.

– Ingen äger hela problematiken, utan alla parter – kommunen, fastighetsägarna, handlarna, krögarna och invånarna – har sin del av ansvaret. Samverkan låter lätt, men är svårt att göra. Det gäller att hitta en långsiktighet, så att man inte blir beroende av eldsjälar som kommer och går. Det måste finnas en samsyn kring hur man ska tänka, exempelvis kring alla tomma lokaler. Vad ska hända med dem, ska man satsa på tjänsteföretag? Kontor? Bostäder? Sociala verksamheter? Kommunala serviceinrättningar? Kultur?

– Jag vill också understryka att invånarna i städer med mycket tomma lokaler i city måste vakna upp och inse konsekvenserna av sitt handlande – eller snarare icke-handlande. De måste själva handla i centrum, annars blir det ingen handelsplats.

ANNONS

Greenification och beautification

Själva miljön i innerstaden är också avgörande om man vill få till levande mötesplatser, menar Björn Bergman och säger att ”vi brukar prata om greenification och beutification”.

”Det ska också vara mycket grönt, inte för mycket asfalt och betong”.Här torghandel i Varberg en sommardag.
”Det ska också vara mycket grönt, inte för mycket asfalt och betong”.Här torghandel i Varberg en sommardag. Bild: HN-arkiv

– Människor vill inte vistas i skräpiga och slitna miljöer, utan de vill vara på vackra och trygga platser som sköts med omsorg. Det ska också vara mycket grönt, inte för mycket asfalt och betong.

– Även kulturen är oerhört viktig. Med den kan du visa upp stadens rötter och skapa en gemensam identitet. Se på Borås. Det började med att de fick en staty av Pinocchio av en känd konstnär, och först var det en enorm debatt: vad hade det konstverket där att göra? Men sen var det fler konstnärer som ville synas i centrum, och så var stenen i rullning, säger Björn Bergman och tillägger:

– Borås, som blev Årets stadskärna 2011, ligger generellt långt fram i sitt arbete med innerstaden. Förutom att de har förstått kulturens betydelse har de också hittat tillbaka till sitt historiska arv som textilstad – och jobbat framgångsrikt med det när de bygger sitt varumärke.

Pinocchiostatyn av konstnären Jim Dine i Borås.
Pinocchiostatyn av konstnären Jim Dine i Borås. Bild: Adam Ihse/TT

”Halland har mycket goda förutsättningar”

De orter som kommer att få det tufft framöver, enligt Björn Bergman, är de städer som varken har det historiska arvet, vacker natur och inte heller ligger bra till kommunikationsmässigt. De får svårt att locka investeringar och invånare.

ANNONS

– Halland har dock mycket goda förutsättningar: läget mellan två storstadsregioner, god tillgänglighet med både E6 och Västkustbanan, ett historiskt arv – och upptill det en fantastisk natur med både kust och inland.

Själv är jag från Malmö och om någon säger något taskigt om Malmö blir jag inte glad.

Till sist vill Björn Bergman framhålla ytterligare en sak som påverkar framtiden för en stadskärna: invånarnas känsla för den.

– Vi vill identifiera oss med vår stad. Själv är jag från Malmö och om någon säger något taskigt om Malmö blir jag inte glad. Jag vill vara stolt över min stad, och så är det för de allra flesta av oss.

Fotnot: Svenska Stadskärnor är en icke-vinstdrivande organisation som jobbar för att skapa livfulla städer genom samverkan mellan offentliga och privata aktörer, såsom Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), Svensk Handel, Visita och Fastighetsägarna Sverige.

Läs mer:

Bokhandlarna klarar sig trots butiksdöd och pandemi

ANNONS