Varbergs kusthotell har 157 rum och rymmer minst det dubbla antalet gäster. Under måndagseftermiddagen var drygt hälften av dessa bokade. Företaget förlorar också pengar på den merförsäljning som varor i shoppen och drycker i restaurangen genererar.
I stället försöker spahotellet rikta in sig mot privatgäster.
– Vi har mycket lägre priser nu, säger Terese Asplund. Det är tillgång och efterfrågan som råder.
Hoppas slippa varsla
Kusthotellet har 160 personer på lönelistan. Hittills har hotellet, som tillhör den danska kedjan Comwell, inte behövt varsla personal i Varberg. Och man hoppas att slippa ta till så drastiska åtgärder sedan regeringen presenterade sitt krispaket på 300 miljarder kronor.
– I stället hoppas vi på korttidspermitteringar, säger Terese Asplund.
Tanken är att staten då ska stå för halva lönekostnaden. Löntagaren får 90 procent av lönen. På så sätt kan företagen behålla sin kompetens.
Läs mer om paketet här.
Konkurrenterna har det lika kämpigt. På Ästad vingård sänker man också priserna. Anläggningen har tappat konferensgäster under veckorna, särskilt större möten.
– Men vi har fyra mindre konferenser som pågår i dag, säger vd Daniel Carlsson.
Planerna på nyanställningar till den nya spaavdelningen har för tillfället skrinlagts.
– Vi öppnar som det var tänkt men ska försöka klara det med befintlig personal, berättar Daniel Carlsson.
Han är kortsiktigt bekymrad över läget och gissar att den minskade efterfrågan kommer att bestå fram till sommaren.
– Den prognos jag gjort till och med juni visar att vi tappar 50 procent av intäkterna. Det är en ren killgissning. Men vi kommer att reda ut det här på sikt, säger han.
Hotelldirektören Bo Samuelsson på Varbergs stadshotell och Asia spa ser en liten strimma ljus i bokningsläget.
– Det känns som om kurvan planar ut, att avbokningstakten dämpats något och vi ser faktiskt en och annan påbokning, säger han.
Inte heller stadshotellet har varslat personal.
– Regeringens paket är mycket välkommet, säger Bo Samuelsson.
Även resebyråerna har det mycket kämpigt just nu. De byråer som tidningen försökte nå under måndagen hade ändlösa telefonköer på grund av kunder som ville boka av eller boka om sina resor.
LÄS MER:90 procent av företagen påverkas negativt av coronasmittan