Nytt stort krognamn etablerar sig i centrum

En ny stor nöjesprofil gör entré i Varbergs centrum. Det handlar om Magnus Patrikson, som genom sina nuvarande bolag omsätter omkring 150 miljoner kronor årligen.

ANNONS
LocationKungsgatan Varberg||

Magnus Patrikson är en person som tycker om att hålla låg profil, men som får sägas vara en dold maktspelare i den svenska krogvärlden. Genom sitt bolag Svenska Krögare (omsättning 40 miljoner kronor 2019) är han enligt uppgifter på bolagets hemsida inköpare åt drygt 1 000 restauranger runtom i Sverige.

– Vi är en av matgrossisten Martin & Serveras största kunder och kan genom vår storlek hjälpa krögare att få bra priser på sina inköp, berättar Magnus Patrikson.

Patrikson beskriver sig själv i första hand som en konsult som hjälper och ger råd till krögare runtom i Sverige och även i USA. Men han driver genom sina bolag också ett antal krogar runt om i Sverige.

ANNONS

– Vi har Interpool i Gävle, Sociale i Hovås och Biljardpalatset i Göteborg. Vi är också på gång att starta upp en kedja med salladsbarer som kommer att heta Rubs och har också planer på att lansera en salladsrobot, berättar Patrikson.

Och nu gör han alltså entré i Varbergs nöjesliv. Patrikson har köpt Ölhallen och Vinbaren och planerar en långsiktig storsatsning. Men han är noga med att påpeka att han vill vara ödmjuk när han etablerar sig i en ny stad.

– Jag är absolut inte ute efter att konkurrera ut någon. Som jag ser det så är det viktigt att alla krögare lyckas, så att folk kommer ut på stan. Det gynnar alla, säger han.

I höstas tog han över Vinbaren och Ölhallen på Kungsgatan.

– Det var egentligen inte tänkt att de tidigare ägarna till Ölhallen skulle driva det långsiktigt. De stöttades av fastighetsägaren för att bygga upp restaurangen och hitta någon som kunde driva den vidare, förklarar Patrikson.

– När sedan Vinbaren också blev ledig så såg jag stora möjligheter genom att ta över den, säger Patrikson.

Tanken är nämligen att slå ihop de båda restaurangerna och skapa en gigantisk sammanhållen uteservering.

– Uteserveringen kommer att bli något helt nytt. Den kommer att hålla en fantastisk standard, säger Patrikson.

ANNONS

Och han säger att även Ölhallen kommer att få ett kvalitetsmässigt lyft.

– Den är bra i dag men kommer att bli ännu bättre. Vinbaren kommer framför allt att användas till företagsarrangemang och ölprovningar, säger Patrikson.

Tanken är att storsatsningen ska invigas framåt våren.

– Jag vill inte spika något datum utan vi öppnar när allt är klart.

Magnus Patrikson kommer att hålla sig i bakgrunden och krogens ansikte utåt kommer bli Jimmy Abrahamsson.

– Det är en person som jag har arbetat tillsammans med länge, han har framgångsrikt varit med och drivit upp andra krogar i koncernen. Han kommer att vara den som blir restaurangens ansikte utåt, säger Patrikson.

Fastigheten där Ölhallen och Vinbaren ligger ägs av det börsnoterade Varbergsföretaget Fortinova.

ANNONS