Ramo Delen har många års erfarenhet från restaurangbranschen.
Ramo Delen har många års erfarenhet från restaurangbranschen.

När andra stänger ner öppnar han nytt

När många restauranger tvingas stänga, valde Ramo Delen att istället öppna nytt. Han vet inte själv om det är modigt eller dumt, men ser positivt på den kommande sommaren.

ANNONS
|

Innanför dörrarna till den nya streetfood-restaurangen i Falkenberg infinner sig en känsla av nyrenoverat. Lokalen är luftig och inredningen påminner lite om en amerikansk diner, med barstolar och långa soffor. Längst bort bakom disken springer restaurangens ägare Ramo förbi, hejar glatt och försvinner sedan vidare in i köket.

– Jag ska bara kolla pastan! ropar han, men är snart tillbaka på snabba fötter.

Det var i februari som restaurangen Belugia köptes av Ramo, sedan dess har den renoverats, bytt koncept och fått det nya namnet Mr.D. Men att öppna nytt under pandemin när det fortfarande råder restriktioner är ingen självklarhet för de flesta. Ramo säger att han inte vet om det är modigt eller dumt och skrattar högt över frågan.

ANNONS

– Man måste vara dum för att vara modig, säger han sedan med ett leende.

– Pandemin kan dock inte fortsätta hela livet, tillägger han mer allvarligt. Och under sommaren påverkar inte pandemin restaurangbranschen lika mycket, när man kan vara ute och och det får vara öppet lite mer. Vi får se vad som händer, men man kan inte sitta och vänta på att pandemin ska gå över, man måste våga se framåt.

Många års erfarenhet av restaurangbranschen

Ramo är inte ny i branschen. Han driver sedan länge Tommys Pizzeria, och ska fortsätta med det parallellt tills hyreskontraktet löper ut 2023. Fabo har beslutat om rivning av lokalen för att istället bygga fastigheter där pizzerian ligger. Vart Tommys pizzeria tar vägen efter det får Ramo se, men han är tydlig med att det aldrig kommer bli aktuellt att servera pizza på Mr.D.

Restaurangen har ansökt om serveringstillstånd för alkohol, men är ändå tydlig med att de inriktar sig mot en ung målgrupp. Konceptet är mat som yngre gillar, med priser som de har råd med.

– Det är mest ungdomskoncept, därför har vi låga priser och olika storlekar på portionerna, för att alla ska ha råd att köpa. Du kanske studerar och bara har 50 kronor i fickan, men du vill såklart ändå äta mat, helst ute kanske och inte mammas köttbullar, då ska det finnas valmöjligheter även för dig.

ANNONS

På frågan om vart restaurangens namn, ”Mr.D”, kommer ifrån skrattar Ramo igen.

– Ja, det är egentligen jag. Michail Ramo Delen. Sätter man samman mina initialer blir det Mr.D helt enkelt.

ANNONS