Kvantum satsar för att möta den minskade försäljningen

När Ica-handlaren Victor Andersson summerar ett år präglad av pandemin finns det både glädjeämnen och fog för oro. Men totalt sett gör matvarujätten ett strålande resultat och nu fortsätter de att satsa för att komma bättre rustade efter pandemin.

ANNONS
LocationVarberg||

Victor Andersson är ställföreträdande Ica-handlare på Hajen och Kvantum i Varberg. Han berättar att livsmedelsbranschen har genomgått stora förändringar på grund av coronapandemin. Kundbesöken har minskat stort. Men istället så handlar människor mer vid varje tillfälle. Restriktionerna och förhållningsreglerna de måste anpassa sig efter har också inneburit en hel del mer arbete.

– Det har varit ett väldigt annorlunda år med tanke på pandemin. Det har fört med sig många utmaningar. Men totalt sett har vi klarat oss oerhört bra till skillnad mot många andra inom handeln som haft det tufft, säger Victor Andersson när Hallands Nyheter ringer upp för att diskutera årsredovisningen för det extraordinära coronaåret 2020.

ANNONS

LÄS MER:Så har det gått för Coop Varberg under coronaåret

Hajtum redovisar rekordomsättning

De båda butikerna, Hajen och Kvantum, ägs av bolaget Hajtum AB som för perioden september 2019 till och med augusti 2020 visar upp en rekordnotering vad gäller omsättning och stannar på 644 miljoner kronor. En ökning med ungefär 25 miljoner kronor jämfört med föregående period. Men tittar man på hur det har gått för respektive butik, så går en strålande och en har det betydligt tyngre.

För andra året i rad minskar omsättningen för Kvantumbutiken.

– Vi var på väg att bryta den trenden. Men så kom pandemin och folk får ju inte träffas. Framför allt tappar vi på catering- och bageridelen. Det är ju också personalintensiva avdelningar. Men det beror också på det centrala läget och att Kvantums kundgrupp är något äldre, säger Victor Andersson.

Tappet har dessutom fortsatt efter det att böckerna stängdes. Från och med att andra vågen av corona slog till i november har man tappat ungefär 8 procent av omsättningen. Sedan vaccineringen har kommit igång så har det dock börjat vända.

– Det är en stor utmaning att driva en 2500 kvadratmeter stor färskvarubutik i centrum och vi kommer att göra allt för att studsa tillbaka, säger Victor Andersson.

Kafé ska byggas inne på Kvantum

Lösningen stavas investeringar. En hel del förändringar har redan skett inne i butiken. Fiskavdelningen har flyttat, ny frysavdelning och frukt- och färskvaruavdelning är på plats. Framtidsplanerna innefattar dessutom att det ska byggas ett nytt centrumanpassat kafé inne på Kvantum. Företaget satsar också på att utbilda personalen i bland annat kundbemötande.

ANNONS

– Tanken är att allt ska vara klart till 2022 när butiken fyller femtio år. Vi satsar omkring 15 miljoner kronor på detta och det kommer innebära att vi får en superfin butik i framkant. Det är vårt sätt att motverka detta, säger Victor Andersson.

Det är tack vare att Hajen, som till skillnad mot systerbutiken, har gått urstarkt som möjligheten till de stora investeringarna finns. Här har omsättningen under corona ökat med omkring 7 procent. Mycket tack vare explosionen av onlinehandeln.

– Onlinehandeln har tredubblats. Men Hajen har också ökat på grund av det halvexterna läget och storleken på butiken och den låga prisnivån tror vi, säger Victor Andersson.

Kommer fortsätta på den inslagna vägen

När räkenskapsåret för de båda butikerna summeras i ägarbolaget Hajtum så redovisas en vinst på 29,6 miljoner kronor. Det är det bästa resultatet på flera år.

– Vi är oerhört stolta och glada över det resultatet. Vi har jobbat och jobbar hårt för att lyfta resultatet. Det innebär att vi kan fortsätta investera och erbjuda trygga anställningar till våra medarbetare, säger Victor Andersson.

LÄS MER:Ica Hajen och Stora Coop har satsat hårt för att haka på onlinetrenden

LÄS MER:Skorna har flyttat ut och gjort plats för padelspelarna

LÄS MER:Seaside och Cutting Edge öppnar på Kungsgatan

ANNONS