Facket kritiskt till arbetsvillkoren för Foodoras cykelbud

Att få hämtmat hem till dörren blir allt mer populärt. Men från fackligt håll är man kritisk till arbetsvillkoren för leveransjättens Foodoras cykelbud.
– Det handlar om ett utnyttjande av arbetskraft, säger Martin Jonsson, ombudsman från Halmstad.

ANNONS
|

Martin Jonsson på Transportarbetareförbundet är hård i sin kritik. I våras kallade han Foodoras cykelbud i Halmstad till ett möte för att få mer information om deras arbetsvillkor. Han säger att det var ”usla grejer” som kom fram. Bland annat anser Martin att lönesättningen är för låg.

– Minns jag rätt hade de flesta bud en grundlön på 70 kronor i timmen på vardagar och 90 kronor på helger. Plus 20 kronor extra för varje leverans, säger han.

Buden fick dessutom tillhandahålla sin egen cykel och själva ansvara för reparationer och underhåll. En annan del av den fackliga kritiken handlar om att buden i Halmstad inte har några lämpliga lokaler att äta, byta om, gå på toaletten eller ta en paus i.

ANNONS

Martin ifrågasätter även arbetsmiljön som sådan.

– Det är riskfyllt att vara ute och cykla i trafiken. Dessutom ska man hem till folk, kanske inte helt nyktra människor heller, ibland kvällstid. Vem bär ansvaret?

Riskfylld arbetsmiljö

Tidigare har Foodora kritiserats för att deras bud runt om i landet råkat ut för många olyckor i arbetet. Skyddsombud har varit missnöjda och Arbetsmiljöverket har kopplats in.

Samtliga bud som kom på mötet i Halmstad var engelskspråkiga, de flesta av dem unga män som är i Sverige för att studera och som vill tjäna lite extra. Martin tror att en del av problemet är att många av de anställda inte vet vad som gäller på svensk arbetsmarknad.

– Det är ett utnyttjande av arbetskraft, för vem annars är beredd att leverera mat för den timlönen, och dessutom göra det med sin egen cykel?

I dagsläget har Foodoras cykelbud i Sverige inget kollektivavtal – vilket Martin Jonsson ser som extremt bekymmersamt.

– Jag anser inte att vi ska ha några branscher eller företag som agerar utan kollektivavtal i Sverige. Det rubbar hela näringskedjan.

Vi får vara beredda att betala priset för hemleveranserna.

Hoppas på ett avtal

Samtidigt är Martin noga med att poängtera att det pågår diskussioner med Foodora om att få till ett kollektivavtal. Han har goda förhoppningar om att ett sådant inom kort kommer att finnas påskrivet och klart. När ett avtal väl finns på plats hoppas han att villkoren ska förbättras för buden.

ANNONS

– Min kollega som jobbat med de här bitarna uttrycker det som att det förs konstruktiva och bra diskussioner med arbetsgivaren kring tecknande av ett avtal. Jag hoppas innerligt att det ska gå i lås.

I det långa loppet är Martin övertygad om att schysta villkor för cykelbuden även kommer att gynna Foodora som företag. Förmodligen blir det en konkurrensfördel – kanske vill de flesta handla av bud som jobbar under bra förhållanden.

– Om man nu vill ha maten levererad hem till sin dörr, ja då får vi nog vara beredda att betala priset för det också, avslutar Martin.

Även Foodora vill ha avtal

HP söker Foodoras ledning och får svar vi mejl. John Denbratt som är logistikansvarig på företaget tycker att dialogen med facket kring kollektivavtal är löpande och god:

”Vår prioritet för våra anställda är att vi ska fortsätta kunna tillhandahålla flexibla arbetstider. Detta är ett extraarbete som ska gå att anpassa med studier eller annan verksamhet. Genom Foodora kan människor arbeta luncher, på kvällar eller helger, enligt deras livssituation.”

Vad gäller lönerna skriver John Denbratt att genomsnittslönen i Sverige är 130 till 150 kronor i timmen:

”Våra bud är anställda, något som också särskiljer oss från andra aktörer. Hos oss får man ersättning vid sjukdom, försäkringar samt semesterersättning.”

ANNONS

Våra anställda ska alltid bära skyddsutrustning, följa trafikregler samt säkerhetsföreskrifter angående covid-19.

Löpande dialog med Arbetsmiljöverket

Angående arbetsmiljön och säkerheten poängterar John Denbratt att man har implementerat ett arbetsmiljöarbete tillsammans med skyddsombuden. Han nämner också att det finns ett kontor på Sperlingsgatan i Halmstad dit buden kan komma för utbildning samt för att byta utrustning:

”Vi har också en löpande dialog med Arbetsmiljöverket. Vi har kontinuerlig kommunikation med våra anställda bud varje vecka. Säkerheten är mycket viktig för oss. Våra anställda ska alltid bära skyddsutrustning, följa trafikregler samt säkerhetsföreskrifter angående covid-19”, skriver han och fortsätter:

”Vi tillhandahåller kläder som är säsongsanpassade och vi förser våra bud med flera olika produkter som bland annat är hjälmar, vinterkläder, vinterdäck och handskar. Samt bistår med utbildning och information om hur man underhåller sin utrustning. Lokala ansvariga finns också tillgängliga för att hjälpa till.”

ANNONS