Cykelköpare kan få vänta i två år

Den som vill köpa drömcykeln i dag kan få vänta på den till 2023. Kraftigt ökad efterfrågan och globala handelshinder är ett par orsaker. – Det är brist på allt, även reservdelar, säger David Falkenström, delägare till No 1 i Varberg.

ANNONS
|

När coronapandemin slog till i Kina för ett år sedan stängdes fabrikerna under en längre tid. Sedan de öppnade har produktionen ökat kraftigt vilket skapat ett tryck mot kinesiska hamnar. Samtidigt har det uppstått en brist på fartygscontainrar att frakta varorna i. Det beror inte på att de är för få utan på att de befinner sig på fel plats på jordklotet. Bristen har dessutom kraftigt ökat fraktpriserna.

Stark efterfrågan

Den andra orsaken är också pandemirelaterad. När aktiviteter ställs in är cykling coronasäkert. Varbergsbutikerna Erlan cykel och sport och No 1 upplever en stark efterfrågan. Det råder brist på allt från däck och reservdelar till hela cyklar.

ANNONS

– Det är brist även på enkla saker, som cykelkedjor, säger Maja Eliasson på Erlan.

Det skapar leveranstider på många månader och är ett problem som råder i hela världen just nu.

– Vi råder kunder att vara ute i god tid. De som kommer in i dag och vill ha en specifik cykel kan få vänta på den till sommaren 2023, berättar David Falkenström på No. 1.

– Vi visste att det skulle bli så här och har försökt att ligga steget före hos våra leverantörer, fortsätter han.

David Falkenström och Johan Englund tog över No 1 för ett år sedan. Försäljningen ökade med 33 procent förra året och 2021 fortsätter på samma sätt.

– Allt kring cykel ökar, säger David Falkenström.

Cycleurope nyanställer

Fabriken Cycleurope räknar med att höja produktionen med 35-40 procent i år. Företaget har beslutat att nyanställa 20 personer i produktionen och även öka antalet tjänstemän. Företagets långsiktiga strategi går ut på att koncentrera verksamheten till Varberg. Där har man investerat i en ny lackeringsenhet och satsar på produktionen av elcyklar för hela Norden. En strategi som gjort att man fått med sig komponentleverantörerna.

– Produktion i Varberg är en fördel, säger vd Tony Grimaldi.

ANNONS
Tror på Europa. Cycleuropes vd Tony Grimaldi ser en förskjutning av produktionen från Asien till Europa. ”Det är en intressant tid vi lever i. Det blir mer och mer made in Europe”, säger han.
Tror på Europa. Cycleuropes vd Tony Grimaldi ser en förskjutning av produktionen från Asien till Europa. ”Det är en intressant tid vi lever i. Det blir mer och mer made in Europe”, säger han. Bild: Annika Karlbom

Men även Cycleurope har svårigheter med leveranskedjan.

– Just nu hänger vi med, men vi har väldigt låga lager, säger Tony Grimaldi. Det vi producerar går mer eller mindre direkt till handlarna. Fler och fler av våra komponenter kommer från europeiska leverantörer. Vi flyttar hem produktion från Asien till Europa och tillverkar även i Italien och Frankrike. De som inte har produktion i Europa har det väldigt svårt.

LÄS MER:Elcyklarna blir allt smartare

LÄS MER:Fabrikerna börjar öppna efter corona

LÄS MER:Alla Kinaresor har stoppats och Cycleeuropes fabriker har stängt

ANNONS