Utanför elektronikbutiken Davids vid Lassabacka i Varberg fladdrar två stora banderoller. I vitt på svart, med stora bokstäver, står det ”Black week.”
– Första året var det fullt fokus på fredagen. Sedan blev det fredag till måndag. Nu är det hela veckan. De stora kedjorna har dragit ut på det, säger butikschefen Per Ewertsson.
Det var i början av 2010-talet som det amerikanska konceptet Black friday smög sig in i landet. Allra störst inverkan har rean haft på elektronikhandeln. Särskilt online. Även om Davids inte är så stora på nätet har Per Ewertsson märkt av trenden.
– Black week har tagit över. Inte hela julhandeln men definitivt mellandagsrean. Ur en personlig aspekt kan jag tycka att det känns bra. Det blir mer tid med familjen runt jul på det viset, säger han.
Tv-apparater spås bli storsäljare
Förra året gick svenskarna man ur huse för att handla sladdlösa hörlurar. Året dessförinnan var det tv-spel. Inför årets reavecka tror Per Ewertsson att det kommer säljas många tv-apparater.
– Det känns spontant som att det är stort fokus på tv i år. Det finns två aspekter bakom det. Dels sammanfaller Black friday med fotbolls-VM. Dessutom har jag förstått det som att tv-tillverkarna har stora lager de behöver bli av med, säger han.
De senaste tio åren har elektronikbranschen kunnat fira jul en månad i förväg. Frågan är hur det kommer se ut i år. Landet är trots allt, åtminstone enligt finansdepartementet, på väg in i en lågkonjunktur.
– Det är väldigt svårt att veta hur det kommer bli. Å ena sidan kanske folk passar på att handla under Black week eftersom det då är billigare. Å andra sidan kanske de väljer att hålla i pengarna, säger Per Ewertsson.
Luras med falska reor
Ett sätt som butiker har lockat människor att handla tidigare år har varit genom att höja sina priser strax innan rean. På det viset har prissänkningarna kunnat se mer dramatiska ut och locka till fler köp. Prisjämförelsesajten Pricerunner lyckades förra året visa att ungefär en fjärdedel av alla reor runt Black friday var falska.
På frågan om Davids höjt priserna nyligen reagerar Per Ewertsson direkt.
– Vi har aldrig jobbat så. Vi har aldrig höjt priser strax innan en rea. Nu har de dessutom skärpt reglerna runt det där. Man får inte skriva att det är 8 000 kronors rabatt om det dagen innan var 800, säger han.
Förbjudet när det gäller rea
Höja priset innan rean: Det är inte tillåtet för ett företag att först höja priset på en vara eller tjänst och sen sänka priset och påstå att det är rea.
För få varor: Ett företag får inte locka med rea om det inte tror att det har så många varor att det motsvarar efterfrågan.
Källa: Konsumentverket
Det butikschefen hänvisar till är en ny lag som trädde i kraft i början av september. Enligt lagen måste försäljaren visa upp det lägsta priset varan haft under de senaste 30 dagarna. Därmed ska det bli svårare att göra prisjusteringar i sista minuten.
– De som håller på med sådant där har inte längre lika lätt att komma undan. Exempelvis finns det sajter där man kan kolla upp prishistoriken för olika produkter och på det viset avgöra om det faktiskt är en rea. Det tycker jag är väldigt bra, säger Per Ewertsson.
LÄS MER:Bluffreornas tid inte förbi
LÄS MER:Ny lag ska sätta stopp för “fulreor”