Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Falkenbergsfilmen hyllas av branschen

Filmen om Falkenberg som inledde Näringslivsdagen har nu närmare 30 000 visningar på sociala medier. HN ringde upp experterna för att fråga om de stämmer in i hyllningarna.

I onsdags gick Näringslivsdagen av stapeln och inleddes med en sex minuters film om Falkenberg, beställare var Näringslivet Falkenberg och tanken var att filmen skulle anspela på dagens tema: "Med perspektiv som utvecklar". Mattias Skoog, som tillsammans med Martin Johansson gjorde filmen, uppskattar att den nu har nått närmare 30 000 visningar.

– Folk som ser filmen känner en stolthet över Falkenberg. Det är självklart smickrande då både jag och Martin är uppvuxna här, säger Mattias Skoog.

Vad är det då som gör att en film blir en viral succé och vad tycker de som jobbar inom kommunikationsbranschen om filmen? HN bestämde sig för att ta reda på detta och lyfte luren.

– Att nå fram i sociala medier är A och O för en lyckad kampanj. Men det handlar inte bara om att nå fram idag. Vi måste gå in i folks medvetande, då har man lyckats. Det går att mäta direkt genom delningar, säger Louise Lejestrand, varumärkesstrateg och projektledare på kommunikationsbyrån Treativ i Varberg.

Hon säger att en lyckad kampanj går att jämföra med att laga mat.

– Man måste ha bra råvaror, vara en skicklig kock och ha rätt kryddor. Det är många parametrar som måste vara med.

Louise Lejestrand tycker att skaparna av Falkenbergsfilmen har lyckats med allt detta.

– Jag tycker att den var enormt välgjord. Mycket bra exempel på en film som förmedlar känslor och som gör att de som bor i Falkenberg blir väldigt stolta över sin stad.

Kristjan Fannar Sigurdarson, destinationsutvecklare i Falkenberg, håller med om att filmskaparna har lyckats med något speciellt.

– Det svåra när man pratar om en plats, det är att det finns många olika intressen, olika drivkrafter, olika åldrar och människor i olika livsskeden. Här har de lyckats att visa en bredd och filmen bekräftar en befintlig framtidstro på Falkenberg.

Han berättar att när kommunen har gjort undersökningar har det blivit uppenbart att det finns en stor enighet kring varför människor väljer att bo i Falkenberg.

– Det är just variationen av naturen och attityden. Man tycker att det finns en framåtanda här. I filmen känner man igen sig i många områden samtidigt som det finns en tidskoppling, var vi har kommit ifrån och vart vi är på väg. Utifrån beställningen har den verkligen fått fram sitt syfte, säger Kristjan Fannar Sigurdarson.

Andreas Winter, Art director på reklambyrån Winternet i Falkenberg, såg filmen på Näringslivsdagen och tror att nyckeln till framgången är att filmen väcker nyfikenhet och att den är annorlunda.

– Vi fick definitivt se Falkenberg från ett annat perspektiv, det var riktigt bra gjort. Temat för hela näringslivsdagen var ju att byta perspektiv och skaparna hade löst uppdraget genialt om jag får säga min mening.

Magnus Wernersson, arrangör för Näringslivsdagen, säger att responsen har överträffat alla förväntningar.

– Som beställare är jag otroligt nöjd med genomslaget av filmen. Kul att vi i Näringslivet Falkenberg kan vara med och skapa en Youtube-succé med dessa unikt duktiga filmskapare.

TV: Film om Falkenberg exploderar på nätet