Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Förskolor och fritids drar ned Falkenberg

Det är den låga bemanningen på förskolor, i förskoleklasser och på fritidshem som är förklaringen till Falkenbergs låga lärartäthet.

Nyligen presenterade Lärarförbundet sin årliga undersökning Sveriges bästa skolkommun. Falkenberg hamnade på plats 218 (av 290 kommuner). Undersökningen bygger på statistik, och Lärarförbundet använder 14 kriterier, bland annat betygsresultat i årskurs 9, lärarlöner, andel barn i förskola, etcetera.

Även lärartätheten finns med som ett mått. I samband med att undersökningen presenterades uttalade sig Bengt-Erik Johansson, huvudskyddsombud för Lärarförbundet i Falkenberg, och sade: ”Framför allt är det lärartätheten som är dålig, där ligger vi på plats 214 och det påverkar i sin tur betygen./.../Låg lärartäthet över lång tid ger dåliga resultat.”

På kommunens hemsida kommenterar barn- och utbildningsförvaltningens chef Arja Holmstedt Svensson undersökningen och hävdar att Falkenberg har den näst högsta lärartätheten i Halland, 8,4 lärare per 100 elever i grundskolan. Eftersom det svenska genomsnittet är 8,3 lärare per 100 elever kan man därför undra varför Falkenberg får en så dålig placering.

Svaret är den låga personaltätheten inom förskola, i förskoleklass och på fritidshem. När Lärarförbundet tar fram ett mått på lärartätheten sker det genom viktning, där grundskolan får värdet 9, förskolan 5, förskoleklasser 1 och fritidshem 3, säger utredaren Lars Ullén på Lärarförbundet.

Tillsammans väger alltså förskola, förskoleklass och fritidshem lika tungt statistiskt som grundskolan. Eftersom förskolan i Falkenberg, men framför allt förskoleklasserna och fritidshemmen har betydligt lägre personaltäthet än det svenska genomsnittet, blir den sammanvägda siffran för lärartäthet i kommunen låg.