Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Efter publiktappet – fler deltävlingar övervägs

Bottenrekord för Melodifestivalen. Finalen sågs av 3,3 miljoner tittare. Det är den sämsta siffran under 2000-talet. SVT ska nu utreda hur schlagertävlingen ske se ut i framtiden.

Förra året tittade 4,1 miljoner när Robin Stjernberg vann med låten You. Enligt MMS mätning tappade årets final med Sanna Nielsen som vinnare 800 000 tittare. Det är också bottenrekord sedan delfinalerna infördes.

Vad beror det på?

- Jag är besviken. Under deltävlingarna har vi haft bra siffror runt tre miljoner. Men det verkar som vi har tappat tittare som brukar tillkomma till finalen. Det får vi ta till oss när vi gör analyser, säger Maria Ilstedt, projektledare för Melodifestivalen.

Kritik i medierna

I år minskade SVT på de stora shownumren och satsade mer på komikerspåret med programledarna Nour El Refai och Anders Jansson. Omgörningen gick inte hem. Schlagertävlingen kritiserades för dåligt manus och innehåll i både tidningar och sociala medier.

- Vi visste att det kunde bli åsikter mot nytänkandet. Om det beror på programmets tonalitet eller att vi inte varit inkluderande kan jag inte svara på. Det är många parametrar som vi få se över, säger Maria Ilstedt.

Även röstningen föll kraftigt: 1,2 miljoner röstade, den lägsta siffran sedan 2002. Toppåret var 2008 med 2,4 miljoner röster.

- Jag ingår i den grupp som planerar för nästa år men vad som behöver göras är alldeles för tidigt att uttala sig om, säger Maria Ilstedt.

SVT har också en supergrupp som ska se över hela formatet inför framtiden. Inför det arbetet har det talats om att öka antalet deltävlingar och få större mellanakter.

- Vi ser självfallet över flera olika modeller, säger Maria Ilstedt.

Vad har varit bra i år?

- Det har varit en fantastisk bredd på låtarna. Extra kul när det blev jättetight mellan Sanna (etta) och Ace Wilder (tvåa) i rösträkningen. Förra året var det ju bara en kvinna i finalen.