Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.


   <strong id=Trivs på jobbet. Peter Hansson och Peter Larsson har varit kollegor på Stora Coop i Varberg i många år: ”Det är kul att komma till jobbet. Vi är ett bra gäng som kompletterar varandra med våra olika specialkunskaper”.">
Trivs på jobbet. Peter Hansson och Peter Larsson har varit kollegor på Stora Coop i Varberg i många år: ”Det är kul att komma till jobbet. Vi är ett bra gäng som kompletterar varandra med våra olika specialkunskaper”.

Duon som har svaren på alla dina frågor om kött

En kund ville ha kaninkött från Frankrike. En annan var intresserad av världens dyraste biff, wagyu, som kan kosta flera tusen kronor kilot. Specialbeställningarna är många, och de levereras. Men för kollegorna Peter Hansson och Peter Larsson ligger fokus på svenskt kvalitetskött. Och att erbjuda sin kunskap och service i vardagen.

Några av hyllorna i den nya kyldisken har precis packats med tråg fyllda av nymald färs. Den som människor åker över halva Varberg för att få tag på.

– Det är inte så vanligt längre att butikerna mal köttfärsen själva. Här mal vi omkring 100 ton färs om året. Och den går alltid åt, berättar köttansvarige Peter Larsson.

Utöver den butiksmalda färsen kan Varbergsbutiken stoltsera med att man styckar en stor del av köttet på plats. 98 procent av det kött som Coop säljer har svenskt ursprung. Kundernas frågor kan handla om allt från hur maten bäst ska förvaras till hur länge lammsteken ska vara inne i ugnen. De besvaras av Peter Larsson och kollegan Peter Hansson som med sina 30 respektive 35 år i branschen med trygga händer leder kunderna rätt.

Från Sverige. 98 procent av Coops kött är svenskt. Den tydliga märkningen gör det lätt att hitta köttets ursprung.
Från Sverige. 98 procent av Coops kött är svenskt. Den tydliga märkningen gör det lätt att hitta köttets ursprung.

Gedigen kunskap

Tillsammans med de fyra andra kollegorna på Stora Coops köttavdelning i Varberg finns en samlad yrkeserfarenhet på mer än två sekel. När de nu kan visa upp en bredare manuell disk och två nya köttkylar har de alla fått en nytändning i arbetet.

– Det här blev så bra. Det är lättare att få en överblick nu när utrymmet är större. Kunderna kommer lättare åt alla varor. Och glasdörrar är energieffektiva. De gör att köttet hålls färskare längre, säger Peter Larsson.

Unik service

Med hjälp av sina fem noga utvalda leverantörer, den närmsta på Wapnö i Halmstad, ser kollegorna alltid till att göra sitt yttersta för att tillgodose varje kunds önskemål. Utöver de varor som går att få tag på över disk är det många som efterfrågar egna varianter. Till de mer udda förfrågningarna hör ett helt grishuvud som beställdes inför jul ett år. Kunden skulle göra gammaldags pressylta.

– Oftast löser vi det. Det vet alla kunder. Men vår såg var inte riktigt skapt för att kunna gå igenom ett grishuvud, säger Peter Hansson och minns att de fick ersätta sågen efter det uppdraget.

Vill ha nöjda kunder

Det lär dröja innan de levererar ett helt grishuvud igen. Men Peter och Peter lägger stor vikt vid att hjälpa alla kunder. Det händer till exempel att lärare från någon av skolorna i Varberg kommer förbi och vill köpa lammlungor, nöthjärta eller grislever för att använda i biologiundervisningen. Och så finns finsmakarna. De som gärna lägger några extra kronor på det kött de ska äta. Wagyu-kött, närbesläktat med kobe-kött, är känt som världens dyraste och kan kosta flera tusen kronor för ett kilo. När kollegorna på köttavdelningen hade fått tag på det kontaktades ett antal kunder som visat intresse för den japanska dyrgripen.

– Jag ringde upp en av kunderna vi skrivit upp på intresselistan och berättade att vi fått in wagyu-kött. Då åkte han hit bara för att kolla på det. Dagen därpå kom han och köpte det, berättar Peter Hansson.