Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
I mars blev Hamid Avdic butikschef efter bara fem år inom Coop.

Butikschefen om framgångarna i Håsten: "Vi lyssnar på kunderna"

Coop Håsten i Varberg har under de tre senaste åren ökat försäljningen med 15 procent, utan att framgångarna egentligen går att koppla till någon särskild storsatsning. Ibland behöver det inte vara krångligare än att ha rätt varor i hyllorna och investera i en välmående personal.

På Dagligvarugalan den 8 oktober var Coop Varberg en av tre finalister i kategorin Årets Arbetsgivare. I nomineringen lyftes framför allt att föreningens satsning på anställda i olika åldrar och med olika bakgrunder skapat ett bra arbetsklimat som i förlängningen lett fram till framgångsrik försäljning. Det är också det här som butikschefen Hamid Avdic pekar på som den största anledningen till Coop Håstens framgångar.

– På mina fem år i Coop har jag blivit butikschef och det visar att det finns ett arbetsklimat där det går att jobba sig uppåt. Men det är mycket tack vare personalen runt omkring mig, vi är ett glatt gäng här och vi ställer upp för varandra, berättar han.

Ebba Eklöw fyller på hyllorna och avlastas tillfälligt av den aktive butikschefen Hamid Avdic.
Ebba Eklöw fyller på hyllorna och avlastas tillfälligt av den aktive butikschefen Hamid Avdic.

LÄNK: Läs mer vilka erbjudanden som gäller i Coop Varbergs butiker

 – Man ser oftast Hamid när man behöver honom och en butikschef som lägger 70 procent av sin tid i själva butiken, det betyder mycket, säger Emma Axelsson som är en del av teamet som ansvarar för driften ute på golvet.

Tydligt kundfokus

Emma berättar att hon och de andra i personalen kontinuerligt går en utbildning som heter "Det goda mötet". Dessutom arbetar de aktivt med NKI-rapporter (NKI står för nöjd kund-index), som bygger på feedback från kunderna.

Emma Axelsson kontrollerar att antalet varor stämmer överens med uppgifterna från det automatiska beställningssystemet CAO. På så sätt ser Coop Håsten till att varor inte tar slut.
Emma Axelsson kontrollerar att antalet varor stämmer överens med uppgifterna från det automatiska beställningssystemet CAO. På så sätt ser Coop Håsten till att varor inte tar slut.

– Syftet är att se vad vi gör bra och vad vi kan göra bättre för att bli ännu mer serviceinriktade. Det handlar om att ge kunderna den bästa upplevelsen utifrån deras perspektiv, förklarar hon.

Rätt varor i hyllorna

Bland annat handlar det om att i så hög utsträckning som möjligt se till att erbjuda varor som uppskattas.

– Vi har under tre år arbetat målmedvetet med att anpassa och utöka sortimentet. Varor som vi lite skämtsamt kallar för "hyllvärmare", alltså sådana som inte säljer så bra, byter vi aktivt ut mot nya varor, berättar Hamid Avdic.

Ibland har Coop Håsten provat att ta in livsmedel som inte är så vanliga i svenska butiker, något som gått hem hos kunderna.

– Färska burek – filodegsfylld paj – är en av flera unika balkanprodukter som ingen annan butik i Varberg har. Många av våra kunder har upptäckt och uppskattar denna rätt och det är väldigt roligt, säger Hamid.

Lasse Carlén är utan tvekan en av Varbergs mest rutinerade styckare.
Lasse Carlén är utan tvekan en av Varbergs mest rutinerade styckare.

Lasse har lyft charken

Även charken har fått sig ett lyft under det senast året. Sedan Lasse Carlén, som styckat kött sedan 1978, kom in i bilden för ett år sedan har avdelningen gått som tåget.

– Vi har ökat försäljningen av kött med 28 procent under det här året. Jag tror det delvis beror på min erfarenhet och mitt sätt att ta hand om köttet. Kunderna äter med ögonen så man får se till att man har fräscha produkter framme hela tiden, förklarar Lasse.

Satsar på hållbarhet

Den närmaste tiden görs flera investeringar i Coop Håsten som en del i Coop Varbergs hållbarhetsstrategi. Butiken ska få solceller på taket, ett nytt ventilationssystem och så ska de kylar som inte har dörrar bytas ut mot nya med dörrar.

– Vi kommer spara mycket energi och det höjer kvalitén och hållbarheten på maten. Men det kunderna kommer märka tydligast är nog att vi får ytterligare en snabbkassa, säger Hamid.