Socialt fenomen till vänster.
Socialt fenomen till vänster.

Benediktson anonym i sociala medier

Snacket i sociala medier gick varmt under lördagskvällens delfinal av Melodifestivalen. Ingen pratade om Benediktson. Alla pratade om Yohio.

ANNONS
|

I samband med Melodifestivalen bevakar Telenor hur snacket går i sociala medier. Under lördagens delfinal visar statistiken att i princip ingen pratade om Ellen Benediktson, kallad kvällens skräll, varken före eller efter hennes framträdande.

Den stora snackisen var i stället Yohio och låten Songbird, som dominerade på Twitter, Facebook, Instagram och Youtube hela veckan. Yohio och Helena Paparizou var överlägset favorittippade.

– Twitterinläggen under Yohios framträdande visar att artisten Yohio är ett fenomen. Det är i mycket högre utsträckning Yohio som person som diskuterats än i de andra bidragen, där namnen på låtarna och själva framträdandena dominerar, säger Alexandra Carlsson, pressansvarig och Melodifestivalgeneral på Telenor.

ANNONS

Som mest gjordes över 13 000 inlägg på tio minuter om Melodifestivalen. Strax efter klockan 20.30 nådde Melodifestivalen plus förkortningar och hashtags sin topp.

Statistiken visar att snacket på sociala medier i princip stannade av klockan 22 för att hålla sig på en lugn nivå fram till midnatt.

ANNONS