Reklam och propaganda förklädd till samhällsinformation

Trots ”nej tack” till reklam fylls brevlådan av broschyrer och tidningar.

ANNONS
LocationHalland|
|

Även om jag har satt upp en lapp med texten ”Reklam – nej tack” fylls brevlådan med broschyrer och tidningar från Varberg Energi, Vivab, Hallandstrafiken, Region Halland, Varbergs Bostad och andra aktörer.

Publikationerna är märkta som samhällsinformation men fyllda av reklam och propaganda. Innehållet har gärna ett förment hållbarhetsperspektiv men hur hållbar är produktion, utbärning och avfallshantering kring dessa, sällan lästa, pappersprodukter?

Tipsen för hur man kan leva hållbart är påfallande ofta väl kända av allmänheten sedan åtminstone 1970-talet. Borsta inte tänderna under rinnande vatten. Plocka upp skräp. Källsortera. Är det någon enda, tidigare oupplyst, människa som ändrar sitt beteende efter att ha bläddrat i dessa tidningar?

ANNONS

Nu senast damp Vivabs folder ”Hållbart” ner i brevlådan. På omslaget ser vi en familj med mamma, pappa och två barn, som ”I Vivabs kampanj visar /.../ hur vi finns i din vardag. Och att det är mycket du bidrar med varje dag som kan göra stor skillnad.”

Familjen står vid en köksbänk med en kompostkorg från Vivab och tomater på skärbrädan. Dottern är sportklädd. Man ser Adidas och Nikes loggor, två företag som under många år kritiserats av människorätts- och miljöorganisationer för kassa arbetsförhållanden och dålig miljöhänsyn.

Jag googlar på familjens namn. Det visar sig att de bor i Handen. Underligt. Sköter Vivab vatten och avfall i Haninge kommun?

Vad mer är fejk? Föräldrarna driver en reklambyrå. Hur mycket av våra pengar har de fått för att låtsas vara en miljömedveten Varbergs- eller Falkenbergsfamilj i denna förljugna ”samhällsinformation”?

Högst på min önskelista står att helt slippa dessa onödiga och därmed miljövidriga publikationer med folkuppfostran i min brevlåda. Näst högst återfinns önskan att de åtminstone görs en gnutta trovärdiga. Kör man med storytelling som samhällsinformation är det minsta man kan begära att historierna är sanna.

Karin

ANNONS