En nackdel (kanske den enda) med den nya tågtunneln i Varberg är att en av Sveriges vackraste tågsträckor, infarten till Varberg söderifrån, kommer att ersättas av tunnelmörker, skriver insändarskribenten.
En nackdel (kanske den enda) med den nya tågtunneln i Varberg är att en av Sveriges vackraste tågsträckor, infarten till Varberg söderifrån, kommer att ersättas av tunnelmörker, skriver insändarskribenten. Bild: Micael Andersson

Varberg bör ha en spektakulär järnvägsstation

Visa att Varberg är Västkustens kreativa mittpunkt!

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationVarberg||

Svar

på ”Bygg hotellet vid den nya stationen”

En strålande idé att bygga hotellet vid den nya stationen! En järnvägsstation ska helst vara spektakulär, eftersom den under många, många år förknippas med sin ort. Och om man kan kombinera med en hotellbyggnad (som ersätter det nu planerade och hårt kritiserade hotellbygget) skulle det förstås vara alldeles utmärkt. Att tågresenärer påverkas av järnvägsstationers utformning är självklart. En spektakulär järnvägsstation kan antingen vara gammaldags (som Taormina med golvmosaik och takmålningar) eller modern och nyskapande (som Valence TGV). En tråkig och opersonlig järnvägsstation (som Falkenberg) är en katastrof! Så ja, tänk om när det gäller hotellbygget, kombinera det med en spektakulär järnvägsstation, visa att Varberg är Västkustens kreativa mittpunkt!

ANNONS

Lika viktigt är det att stationen blir användarvänlig för alla resenärer. Information bör vara övertydlig snarare än bara tydlig (att hänvisa endast till digital information, som i Irland, duger inte). Från varje fönster i ett tåg som står stilla på en station ska det gå att se en skylt som talar om var tåget befinner sig: Varberg med stora bokstäver på många skyltar, alltså. Spårnumreringen ska vara logisk och tydlig (inte som i Syrakusa, där det finns flera olika ”spår 1”). Det ska inte finnas någon risk att gå vilse (som det gör i Bologna). Högtalarljudet ska vara tydligt (som det är idag, pluspoäng). Stationen ska vara bemannad, av många skäl, och givetvis ha välfungerande toaletter.

Till sist: en nackdel (kanske den enda) med den nya tågtunneln i Varberg är att en av Sveriges vackraste tågsträckor, infarten till Varberg söderifrån, kommer att ersättas av tunnelmörker. I Europa finns ofta informationsskärmar, ibland med filmer, i tågvagnarna. Sannolikt kommer fler och bättre sådana skärmar att finnas även i svenska tågvagnar så småningom, till exempel i tåg som närmar sig Varberg söderifrån. Därför föreslår jag att, medan möjlighet finns, en film spelas in med utsikten från den nuvarande tåginfarten, en film som sedan kan visas i tunneln – så att resenärerna inser hur fint landskap de färdas i.

ANNONS

Anders Källgård

Varberg

LÄS MER:Bygg hotellet vid nya stationen

ANNONS