Hör att storbankerna gör fabulösa resultat med pengar som vi kunder delvis ställt till förfogande. Kunderna däremot får ingen eller obetydlig ränta. Ett oligopol gör som det vill. Inget servicetjafs, kunderna får sköta sina ärenden hemifrån.
Nyligen behövde jag en uppgift om mitt eget konto i en av dessa banker. Jag bad via mejl om ett skriftligt besked om ett s k historiskt värde, vilket man inte kan ta fram via internetbanken. Efter fem dagar hade inte brevet med uppgifterna nått från centrum till en av de yttre stadsdelarna i Varberg, varför jag begav mig till bankens lokal. På dörren uppges att man har öppet 10-16. Men dörren var stängd. Jag ringde på och en banktjänsteman öppnade dörren och frågade om jag hade beställt tid. Beställt tid för att få ut en enkel uppgift om mitt eget konto? Jag är inte supplikant, jag är kund. Ska det fortsätta så här?
Stig