Fyra epa-traktorer varje morgon med 50 omkörningar det blir 200 omkörningar som bilar och 24 meter långa lastbilar gör, skriver insändarskribenten.
Fyra epa-traktorer varje morgon med 50 omkörningar det blir 200 omkörningar som bilar och 24 meter långa lastbilar gör, skriver insändarskribenten. Bild: Johan Nilsson/TT

Anna Johansson: Hur många omkörningar får en epa på väg till skolan?

Kanske dags att se över hela företeelsen epa-traktorer?

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationVarberg|

God morgon! Klockan är strax efter sju och det är dags att åka till jobbet några mil norr om Varberg. Startar min motorcykel och far i väg. 100 km/h står det vägskylten norr om Lassabacka och i mitten finns det ett vajerräcke. Trafikverket har satt upp dem för att nå nollvisionen. Krock med mötande fordon är jättefarligt.

Nu måste jag bromsa hastigt. I en fil ligger det en bil som kör i 30 km/h på 100-vägen. Medtrafikanter knixar och bromsar för att köra om epa-traktorn.

I rondellen kör jag vidare på gamla E6 norrut, det är 70 km/h och efter en stund möter jag en bil med en hiskelig kö bakom sig. Säkert 15–20 bilar ett par 24 meter långa lastbilar och en buss. Oj! Nu kör en bil om. Jag måste bromsa min mc och väja för att undvika en olycka.

ANNONS

Undrar hur många omkörningar en epa-traktor får under sin resa på väg till skolan. Kanske 50 eller till och med 100?

Kör vidare och möter tre epa-traktorer till. Var och en med rejäla köer bakom sig.

Fyra epa-traktorer varje morgon med 50 omkörningar det blir 200 omkörningar som bilar och 24 meter långa lastbilar gör.

Trafikverket har vetenskapligt visat den viktigaste säkerhetshöjande åtgärden är att undvika och krocka med mötande trafik, tänker jag att jag läst och skall svänga av gamla E6.

Då möter jag en buss. Det är skolbussen. Kanske måste den köra om fyra epa-traktorer på väg mot deras gemensamma mål, skolan?

Trafikverket har nollvision. En av punkterna i programmet säger:

”Om trafikanterna inte tar sin del av ansvaret – på grund av till exempel bristande kunskap, acceptans eller förmåga – eller om personskador uppstår, måste systemutformarna vidta ytterligare åtgärder i den mån detta krävs för att motverka att människor dödas eller allvarligt skadas.”

Kanske är det dags att se över hela företeelsen med epa-traktorer?

Mc-trafikant

ANNONS