En stor del av allt gods som transporteras är så pass lätt att man ändå får med sig samma last på ellastbilen, men för riktigt tungt gods så klarar ellastbilen fem procent mindre last än diesellastbilen, skriver insändarskribenten.
En stor del av allt gods som transporteras är så pass lätt att man ändå får med sig samma last på ellastbilen, men för riktigt tungt gods så klarar ellastbilen fem procent mindre last än diesellastbilen, skriver insändarskribenten. Bild: Janerik Henriksson/TT

Ellastbilar klarar även långa transporter

Under arbetspassen kommer laddning klaras på de lagstadgade rasterna eller vid lastning och lossning.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland|

Svar

på ”Att elektrifiera hela lastbilsflottan är orimligt och ogenomtänkt”

Ellastbilar är enklast för lokala och regionala transporter, medan fjärrtransporter är mer utmanande. I sin replik skriver signaturen F flera viktiga krav, som att förare får köra 4,5 timmar och sedan måste ta 45 minuters rast innan de får köra ytterligare 4,5 timmar. Just därför måste elektriska långtradare klara 4,5 timmars körning utan att ladda och kunna laddas på 45 minuter.

Både Volvo och Scania utvecklar ellastbilar som klarar det, och det testas snart av flera svenska åkerier inom projektet E-charge. Laddarna behöver ha en effekt på cirka 800 kW. Det kan låta mycket, men eftersom batterierna är stora så är denna snabbladdning bara hälften så påfrestande för batterierna som den snabbladdning som redan används i elbilar. Då man parkerar lastbilen kommer man ladda batteriet långsamt, men under arbetspassen kommer laddning klaras på de lagstadgade rasterna eller vid lastning och lossning, så ellastbilar kommer klara uppdragen på samma tid som diesellastbilar.

ANNONS

Signaturen F nämner också att batteriernas vikt kommer inskränka på lastförmågan, och det är rätt. Ellastbil för långa transporter väger cirka fyra ton mer än en diesellastbil, men regelverket tillåter att den är två ton tyngre, vilket gör att man tappar två ton lastförmåga, utav 40 ton. En stor del av allt gods som transporteras är så pass lätt att man ändå får med sig samma last på ellastbilen, men för riktigt tungt gods så klarar ellastbilen fem procent mindre last än diesellastbilen. Därför är det inte helt säkert om långa transporter med tungt gods kommer göras med batterilastbilar. Det skulle istället kunna fraktas med vätgasdrivna lastbilar eller lastbilar drivna med biobränsle, men på grund av att de kommer ha högre bränslekostnad så kan det visa sig att batterilastbilarna har lägst kostnad, även om de tar fem procent mindre last.

Så, det är utmanande att klara långa transporter med ellastbilar, men både lastbilarna och laddarna som krävs finns snart att köpa.

Anders Grauers

forskare på elfordon på Chalmers tekniska högskola

ANNONS