Besök i Varbergs hamn och rundvandring på olika arbetsplatser. Bildreportage från arbetet i hamnen. Inför flytt och oroligt världsläge.
Besök i Varbergs hamn och rundvandring på olika arbetsplatser. Bildreportage från arbetet i hamnen. Inför flytt och oroligt världsläge. Bild: Annika Karlbom

Maria Haldesten: Vd:ns mjuka fallskärm sticker många i ögonen

Det är fartygen som ska flyta ovanpå, inte hamnens vd. Alltför glassiga avtal kan spä på missnöje mellan hamnarbetare och ledning.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

En levande hamn är ett fönster mot världen, ett gytter av ljud och rörelser - och den alldeles särskilda doften av hav och trä. Särskilt i just Varberg, som är Sveriges ledande skogshamn - tillika Sveriges största exporthamn av sågade trävaror.

Att utbyggnaden förefaller rulla på enligt plan, medan exporten ökar, känns betryggande. Farehamnen kostar en rejäl slant och skattebetalarna vill på sikt få valuta för investeringen. En växande kuststad som Varberg bör dessutom ha en hamn som väcker stolthet.

Den viktiga ambitionen att bygga en modern hamn som ligger i framkant, redo för revolutionerande tekniska förändringar och grönare fartygs- och hamndrift kräver sin ledning.

ANNONS

Uppenbarligen har dock något skurit sig mellan styrelse och vd:n, som fick kicken i dagarna.

Att han landar mjuk - med en fallskärm som bär honom fram till pensionsåldern – sticker i ögonen. Inte för att avtalet är ovanligt - utan kanske just för att höjdarna så ofta har det extra väl förspänt.

Vanligt folk undrar nu om den sparkade vd:n bara börjat gå i otakt med styrelsen – eller om han klantat till det? Många minns den märkliga historien om hamnkejsarens nya kläder. För att se till att hamncheferna var ståndsmässigt klädda lät vd:n, för ett par år sedan, beställa särskilda "mässpaket" med skjortor och kostym. Kläderna var tänkta att stämma överens med bolagets grafiska färgprofil.

En tid senare var det hamnbolagets osedvanligt generösa praxis med exklusiva förmånsbilar till cheferna som skapade rubriker i lokala medier.

– Jag har velat rekrytera de bästa chefer jag kunde hitta och erbjudande om bil var en ingrediens för att få dem att komma hit, förklarade vd:n Björn Alvengrip, beslutet i HN.

Det missnöje som stundtals pyrt bland hamnarbetarna, blev inte mindre i dessa skeden. Mot bakgrund av de hamnarbetarkonflikter som pågått, förra året tog exempelvis hamnarbetarförbundet strid nationellt för bättre sociala avtal för behovsanställda, finnas skäl att nu söka en vd med bättre fingertoppskänsla.

ANNONS

Rent bortsett från den viktiga handel som sker via hamnarna, måste Hallands Hamnar dessutom bereda sig på de förändringar som följer på ett Natomedlemskap. Hamnarna i Halland, även den i Falkenberg, är del av en samhällskritisk infrastruktur.

Hamnen i Varberg måste vara förberedd för att exempelvis kunna ta emot internationellt värdlandsstöd. Och reparationsvarvet i Falkenberg får också större betydelse i den nya, kärvare säkerhetspolitiska läget.

Sedan sommaren 2020 klassas Hallands Hamnar i som skyddsobjekt. Det råder tillträdesförbud för obehöriga - och överträdelser leder till hårdare straff. …

En ökad vaksamhet, till följd av det förvärrade säkerhetsläget, är också givet. Inte minst med tanke på att det inte bara skeppas trä utan också exporteras vapen via Varberg.

ANNONS