Maria Haldesten: Varberg gör bort sig med dyrköpt ordlek

Varberg tycks ha slösat pengar på ett magplask som påminner om farsen kring namngivningen av Ullevi.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Det ska stämma verkligheten, när Varberg försöker sälja in sig som arbetsgivare.

Synd bara att den bistra verkligheten tycks vara den att man har betalat en rejäl slant för tre tomma ord.

Sloganen ”Du är någon” känns i varje fall inte enastående kreativ – vilket ju ska vara ett annat av stadens varumärken.

Så här långt tycks Varberg alltså ha lagt pengar på ett magplask som påminner om farsen kring namngivningen av en av Göteborgs fotbollsarenor. Sture Allens återbruk hade dock en tydlig koppling till platsen - till skillnad från det mer intetsägande "någon".

Visserligen är den bistra verkligheten den att Varberg, likt de flesta andra kommuner, söker brett för att fylla luckorna i skola och omsorg. Men vill man skapa en känsla av att arbetstagaren betyder något, varför inte byta ut slutordet mot "värdefull" ?

ANNONS

Sedär, ett råd som HN:s ledarredaktion gärna bjuder på.

Å andra sidan ser "någon" kanske en risk för att det uppfattas som att slira på sanningen? Att döma av fackförbundens kritik mot kommunen under det senaste året, så har en rad krav på effektiviseringar gett en del anställda motsatt intryck. Och däri ligger en del av förklaringen till en del av rekryteringssvårigheterna – även för en "superkommun".

"Glädjen och stoltheten som lärare har naggats i kanterna. Vi känner oss otillräckliga, ledsna och besvikna. Väggen är nära"

Så skrev exempelvis ett par representanter för Sveriges Lärare i en insändare i början av året.

Om det ryktet sätter sig, funkar PR-kampanjer sällan som diskmedel - hur smarta konsulter som än anlitas.

Därför bör det allra viktigaste för en HR-strateg vara arbetet på golvet. Arbetsmiljön är A och O. Får du redan anställd personal att trivas – och känna sig värdefull – är chansen stor att de direkt eller indirekt rekommenderar andra att söka sig till Varberg.

Det betyder förstås inte att en kommun kan strunta i att annonsera efter fler. Att exempelvis kunna locka hit tillräckligt många vikarier är en förutsättning för att göra sommaren dräglig för de redan anställda. Och det minskar risken för såväl missnöje med semesterschema, som ohållbart svettiga arbetspass.

ANNONS

Frågan är bara hur många omgångar med externt anlitade konsulter som krävs för att Varberg ska kunna sälja in sig som en attraktiv kommun?

Betänk att en kommun som håller i skattepengarna, så att mer kan gå till ansträngda verksamheter, sänder en klokare signal än den som anlitar den ena PR-konsulten efter den andra.

ANNONS