Emma Wiesner: Våra kläder är en dold klimatkatastrof

Konsumenterna måste få bättre möjlighet att göra klimatsmarta val.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

I Sverige köper vi i genomsnitt 15 kilo kläder varje år. Det är fem kilo mer per person än vid millennieskiftet. Dessutom använder vi våra kläder en mycket kortare tid.

I Europa slänger medelpersonen häpnadsväckande 11,3 kilo under ett år. Det är en dold klimatkatastrof.

Det här måste vi ju styra upp. För vår konsumtion av kläder uppskattas bidra med upp till tio procent av de globala utsläppen. Det är framförallt i nyproduktionen som miljö- och klimatpåverkan uppstår.

I vår har vi i Europaparlamentet röstat om att vidta en hel del åtgärder för att få ordning på detta. Nu ställs större krav på att företag kollar så hela deras leverantörskedja, även den som är utanför EU, är hållbar.

ANNONS

Vi har även antagit ett paket som ställer hårdare krav på textilindustrin. En jätteviktig del är återvinningen, som vi ser lysande exempel på i Sverige. Sysavs anläggning i Malmö tar emot 36 ton avlagda kläder – varje dag.

I EU-paketet finns krav på att mer återvunnet material måste användas när kläderna produceras. Producenternas ansvar för att samla in och återvinna textilier måste öka. Vidare måste kraven på att minska spridningen av mikroplaster öka. Vi ställer även högre krav på att oanvända kläder och returer inte får kasseras, samt på information och transparens om klädernas miljöpåverkan.

Den sista punkten, om ökad information, är ett viktigt verktyg för att vi konsumenter ska kunna fatta informerade och kloka beslut – men den är långt ifrån tillräcklig.

Föreställ dig att du står i byxavdelningen i butiken hos på en större klädkedja. Eller att du scrollar igenom en e-handelsplattforms oändliga utbud av sommarens mode. Där kan du jämföra jeansens färger, mått och pris. Om du letar riktigt noga kan du hitta lappen som meddelar i vilket fjärran land som byxorna har producerats. Mer information än så är ofta svår att få tag på.

Men det måste inte vara så. Vi har länge tagit för givet att det är prislappen som ger oss den mest nödvändiga informationen vi vill ha för en vara, men tack vare EU-lagstigning har vi nu en chans att tänka större. Det är dags för en konsumentrevolution och att ge oss alla makten att fatta smarta klimatval.

ANNONS

Jag och Centerpartiet vill att alla kläder och textilier ska märkas med sin faktiska klimatpåverkan. Då gör vi det lättare för dig som konsument att se skillnad mellan jeansen när du står i butiken. Tack vare EU:s gemensamma spelregler kan vi se till att vi som konsumenter får mer information samtidigt som regelverket harmoniseras.

Skulle dessa regler genomföras står vi inför en konsumentrevolution och ett helt nytt sätt att tänka kring transparens och klimatpåverkan. Till hösten ska vi i Centerpartiet dessutom jobba och förhandla om en otroligt viktig lagstiftning för att undvika Green Washing – det vill säga att du ska kunna lita på att varor som sägs vara de bästa för klimatet verkligen måste vara det.

Utan EU-samarbetet skulle inte dessa verktyg, som vi kan ta till i kampen mot klimatkrisen, finnas. Låt oss därför inte utvärdera, utan uppvärdera EU-medlemskapet, för klimatets skull.

ANNONS