Tågresan ska inte vara en pilgrimsvandring

Vad som vore ännu bättre än att orda om hur miljövänliga tågen är vore att se till att resan inte kändes som om slutstationen vore Canossa.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

”Vi tackar dig för att du har valt att resa klimatsmart”. Tågen är ovanligt talföra nuförtiden. Som kompensation för att de inte kommer i tid så har de börjat att berömma en. Strandsatt i Hallsberg så ska det ändå värma att man gjort en insats för miljön. Antar jag.

Att tågresande är mer miljövänligt än många andra alternativ är naturligtvis sant. SJ använder sig av el från förnybara källor som vatten och vindkraft. Du lämnar ett litet koldioxidfotavtryck efter dig. Desto fler fotavtryck lämnar du på landets perronger, där du vankar av och an i väntan på det tåg som lovar att det kommer om fem minuter, och så fem minuter till.

ANNONS

Missförstå mig inte, det är bra att resa miljövänligt, det vore bara ännu bättre om det inte kändes som en botgöring.

Mentaliteten att det är bra att göra uppoffringar för miljöns skull är nu rätt allmänt spridd. Människor avstår kött och flygresor i hopp om att kunna påverka klimatet positivt, eller åtminstone inte negativt.

Detta kan man naturligtvis tycka är lovvärt. Men det är handlingen i sig, inte hur du känner inför den som har eller inte har miljöpåverkan.

Det finns inget egenvärde i att det är en uppoffring att värna om klimatet, en handling blir inte mer klimatsmart för att du lider när du utför den.

Miljövänlighet sak heller, krasst uttryckt, inte vara tågens existensberättigande, deras existensberättigande ska vara som fungerande färdmedel.

I det perspektivet blir regeringens vurm för höghastighetståg ännu märkligare. När de ordinarie tågen går som de ska, då kan vi börja diskutera spjutspetsteknik.

Samtidigt så vill man minska flygandet. En oklanderlig tågtrafik vore väl det bästa sättet att få människor att avstå inrikesflyg byta trafikslag. Men nej, flyget ska visserligen beskattas och känslan av klimatvälgärning ska vara tillräckligt översvallande för att väga upp att du sitter still och stirrar på en gran som hånskratta åt dig, någon stans längs västra stambanan.

ANNONS

Vi kan helt enkelt inte ursäkta att vital infrastruktur inte fungerar som den ska genom att den vädjar till vår goda vilja. Hur trevlig det än är att tåget upphöjer dig till miljöhjälte för ditt lidande.

I Sverige pratar vi om flygskam. Kanske vore det dags att importera lite av den japanska tågskammen. När ett tåg som trafikerar linjen Tokyo-Tsukuba för två år sedan avgick 20 sekunder för tidigt kände tågbolagets ledning sig föranlåten att gå ut med en offentlig ursäkt för de problem man orsakat.

ANNONS