Katarina Erlingson: Tacka Öresundstågen när SJ smiter undan

Den som har varit tvungen att åka tåg på Västkustbanan i sommar, pendlare eller semesterresenär, har i många fall inte haft det lätt. Trängseln på Öresundstågen har stundtals varit olidlig och företaget har fått skäll. Att stå som packade sillar är inte bara obekvämt, många tänker också på säkerheten när inte ens tågvärden kan ta sig fram. Dagarna runt Gothia Cup var tågen extra hårt belastade, men hela sommaren har det varit många resenärer.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Är det någon som ska ha stark kritik är det SJ. Bolaget valde den enkla - och egoistiska - vägen när Trafikverket aviserade avstängning mellan Mölndal och Göteborg under sommaren, för arbeten med Västlänken. SJ skyllde på lokförarbrist och att det fanns alternativa resmöjligheter. Öresundstågen har satt in i princip alla tåg de har, men det har ändå varit extremt trångt på många avgångar. I stället för att få kritik bör Öresundstågen få beröm för att man inte backar undan i en svår situation utan försöker göra det bästa för att resenärerna ska komma fram.

Sommartid brukar det vara banarbeten. Sommaren bedöms vara den minst dåliga tiden för att störa tågtrafiken eftersom arbetspendlingen är lägre då. Samtidigt har pandemin gjort att fler stannar i Sverige och reser runt på semestern och det låga värdet på kronan lockar utländska turister till Sverige Kontentan blir att det är trångt på tågen även på de sträckor som har normal trafik. Det är på sommaren som tågtrafiken borde flyta som bäst, för att kunna locka ovana resenärer att bli pendlare.

ANNONS

Brist på lokförare har vuxit fram under ett antal år och det har olika orsaker, men oregelbundna arbetstider är en av dem. Det var därför nära en tågstrejk i våras.

Vänsterpartiet har föreslagit ett återförstatligande av järnvägen, som om det vore en lösning på problemen i denna komplexa bransch. Trafikverket är statligt, men har det senaste året orsakat stora problem för de operatörer som kör tågen på rälsen. Introduceringen av ett nytt planeringssystem har varit kaosartad och i hög grad orsakat problemen.

Trafikverket måste tillsammans med operatörerna fundera på om det framöver är lämpligt att göra stora banarbeten under sommaren. Resenärerna beter sig inte som de gjorde för fem år sedan. Det är definitivt ingen bra reklam för Sverige när turisterna börjar tro att de kommit till Indien, att döma av trängseln på tågen.

Banarbeten måste förstås göras, för svensk järnväg behöver underhållas och nya sträckor måste byggas ut. Att regeringen dragit undan mattan för höghastighetståg är synnerligen olyckligt. Att lappa och laga på befintliga spår orsakar närmast kaos för resenärerna. Det är idiotiskt när resandet och godstransporterna behöver flytta över från väg till järnväg för klimatets skull.

ANNONS