Katarina Erlingson: Svårt för konsumenter att påverka matpriser

Matpriser är ordet på allas läppar. Det är sannerligen inte konstigt med stigande inflation och på vissa varor skenande priser. Varje gång man handlar får man skrämselhicka och sällan har det väl jämförts så mycket priser som nu.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Matpriserna i Sverige har alltid känts höga i förhållande till omvärlden och de stora företagens dominans har säkert bidragit till detta. Därför är det inte konstigt att det sprids rykten om att handlarna smyghöjer priserna. Sydsvenskan skriver (22/3) att Coop höjde priserna redan innan leverantörerna aviserade nya prisnivåer och hela fem veckor innan Ica och Axfood höjde sina priser. Så nog fanns det anledning för finansminister Elisabeth Svantesson att kalla upp de stora matvarukedjorna till sig. Visst påverkar inflation och elpriser handlarna så det är inte konstigt att priser behöver höjas, men transparens blir extra viktigt när sådana rykten till och med når regeringen.

ANNONS

Många priskänsliga konsumenter har börjat handla på lågpriskedjan Lidl. Och nu utnyttjar Lidl sin nya popularitet ytterligare genom att avisera sänkta och frysta priser på över hundra varor. Den svenska livsmedelsmarknaden behöver fler starka aktörer så Lidls initiativ är berömvärt.

Livsmedelsaffärer som oftast går under radarn är små butiker drivna av invandrare som främst vänder sig till invandrare. Det märks inte minst nu när den muslimska fastemånaden ramadan har börjat. Muslimer fastar på dagarna, men under den mörka tiden på dygnet äter man desto mer. Prins livs i Falkenberg, som HN besökt, har bunkrat upp med populära varor inför anstormningen.

De som är priskänsliga bör definitivt göra ett besök hos Prins livs och andra liknande affärer. Det räcker att titta på priserna på frukt och grönt för att man ska undra över hur den svenska livsmedelsbranschen egentligen ser ut. Hur kan en stor inköpare som Ica ha så höga priser på frukt och grönt när Prins livs säljer apelsiner för 14 kronor kilot, även om det är extrapris? Det är något i den svenska matkedjan som inte riktigt är som det ska. Därför är det bra att det finns lågprisbutiker som fler konsumenter borde upptäcka.

Icas vd säger till SvD Näringsliv att det är konsumenten som styr vad de är beredda att betala för en vara. Riksbankschefen Erik Thedéen är inne på samma spår när han uppmanar till att vara illojal mot den butik man normalt brukar gå till. Det är lätt när man bor i staden, men den som bor på landsbygden vill förstås behålla och gynna sin lokala affär oavsett prisnivå så att den inte försvinner.

ANNONS

Det är inte så enkelt som det låter att konsumenten ska styra. Att ge sig utanför sin bekvämlighetszon och besöka en "invandrarbutik" kan löna sig både ekonomiskt och ge nya idéer. Men de flesta varorna importeras. Det gör det svårare att höja den redan låga svenska självförsörjningsgraden så det är ingen lösning på sikt. Mat - komplicerat och komplext.

ANNONS