Maria Haldesten: Skolskandal förvärras om rektorn slipper undan

Lögner och slapp kontroll gjorde att oroväckande elevexperiment kunde fortgå i åratal i Varberg. Det visar på systemfel.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Har personalen och skolledning fått sig en läxa för livet? Kanske inte. När rektorn, i ett brev till Skolinspektionen anklagar politiker och tjänstemän i Varberg för att ha uttalat sig "oprofessionellt", visar hon fortsatt prov på total insiktslöshet.

Det är ju rektorn, som har bedrivit skolverksamhet utan tillstånd i Varberg och Sätila, som har agerat oprofessionellt. Det är rektorn som har skadat minderåriga med undermålig undervisning. Det är rektorn som gått under jorden och vägrat svara på frågor om sin sektliknande verksamhet för högstadieelever.

I rektorns huvud funkar det kanske att skylla ett vikande elevantal och sjunkande föräldraintresse på negativa "skriverier". Men den verkliga boven i dramat är hon själv och de experiment hon har utsatt ungdomar för. De allvarliga brister som uppdagats, samt vittnesmål från tidigare elever på Montessoriskolan Lära för Livet, ger skäl att ifrågasätta om den gamla gården i Sätila ens kan kallas "högstadieskola".

ANNONS

De "betyg" som utdelats kan komma att betraktas som ogiltiga, och eleverna kan behöva gå om högstadieår eftersom de kanske inte kan anses har fullgjort skolplikten. Detta framgick av ett skriftligt svar från skolminister Lotta Edholm (L), efter att riksdagsledamoten Linus Sköld (S) ställt frågor efter skandalavslöjandet i Varberg.

"Regeringen har påbörjat en omfattande omläggning av friskolesektorn som kommer innebära att fristående skolor som missköter sig ska möta både tuffare regler och högre viten", försäkrar skolministern.

Regeringen utlovar vassare tillsyn. Det behövs uppenbarligen. Det är Lära för Livet ett avskräckande exempel på.

Den tillståndslösa skolverksamheten uppdagades nämligen inte plötsligt och oväntat förra året. Skolinspektionen hade varit där tidigare. Det finns rapporter från en rad besök 2017-2018. Så varför stoppades inte allt redan då? Den inspektör som då hanterade ärendet förklarade saken i våras:

– Verksamheten var speciell och vi höll på under längre tid. Men när rektorn uppgav att det inte längre skulle gå några svenska elever på Farm School förklarade våra jurister att det då inte angick Skolinspektionen och vi släppte vi det hela.

Med facit i hand kan man konstatera att det var lögn. Skolan drevs vidare. Så när det nu kommer liknande signaler från rektorn, att filialen i Sätila lägger ned för svenska elever, finns skäl för fortsatt vaksamhet. Samtidigt ändras ju förutsättningarna om skolverksamheten i Varberg också försvinner, vilket skolledningen nu säger sig räkna med.

ANNONS

Vitet då? Kan man under längre tid bedriva utbildningsverksamhet som drabbar elever illa - men själv undkomma skadeslös? Så som regelverket ser ut kan det vara så. Det är förstås ännu ett tecken på ett allvarligt systemfel.

Friskolor behövs. Och alternativ pedagogik, exempelvis Montessori, erbjuder ett bra komplement till ordinär undervisning. Men gränserna måste vara tydligare, kontrollen bättre och bötesbeloppen mer kännbara för den som lurar in elever i en verksamhet som inte håller måttet.

ANNONS