Parallellt med att årets säsong av Melodifestivalen drar igång väntar de anställda på SVT på att få veta hur ett nyligen kommunicerat sparpaket kommer påverka public service-journalistiken. Under 2024 ska SVT spara 200 miljoner kronor. 80 tjänster ska bort.
Samtidigt fortsätter skattebetalarnas nota för de sex mello-helgerna att vara höljd i dunkel. Bolagets VD Hanna Stjärne har tidigare talat om ett belopp på ungefär 30 miljoner kronor (Medierna 11/2 -19) för själva sändningarna. Däremot kommuniceras ingenting om kringkostnaderna, som redigering av extramaterial och vidareutveckling av Mello-appen. Till saken hör också att SVT fått upprepade anmärkningar av Granskningsnämnden för den luddiga redovisningen av kostnaderna.
Finalen i Melodifestivalen är Sveriges mest sedda program, år efter år. Deltävlingarna skulle de flesta av oss däremot kunna vara utan. I den gruppen ingår givetvis vare sig artister eller låtskrivare, som i många fall verkar ha samma syn på Melodifestivalen som en 25-årig PR-konsult har på sin Linkedin-profil.
I en artikel som publicerades i DN (11/3 -23) inför förra årets säsongsstart sa Melodifestivalens producent Karin Gunnarsson att mixen mellan nya och redan kända artister är viktig. I år innebär “mixen” att hälften av artisterna har varit med i tävlingen tidigare, varav en handfull tävlade även förra året. “Mixen” innebär också att samma låtskrivare står för över hälften av bidragen år efter år, och att en av dessa låtskrivare står för en fjärdedel av alla bidrag i årets upplaga av Melodifestivalen.
Låtskrivaren Linnea Deb, som i år har skrivit text och musik till tre av bidragen, har kallat sig själv för “den jobbiga kvinnan” som klagar på att låtskrivarna får för lite utrymme i programmet. Inför säsongspremiären sa hon till Aftonbladet (3/2 -24) att det är viktigt för låtskrivarna att få synas i Melodifestivalen eftersom det ger dem fler uppdrag.
All heder åt Linnea Deb för att hon har en kommersiell syn på sitt konstnärskap, men det ligger inte i SVT:s uppdrag att stärka låtskrivares varumärken. Det ligger heller inte i SVT:s uppdrag att påminna Telias HR-avdelning och Kramfors kommun om att Jacqline eller Danny Saucedo är tillgängliga för att spela på företagsfester och stadsfestivaler.
Däremot ligger det i SVT:s uppdrag att förse hela Sverige med dagliga nyheter och välproducerade aktualitets- och barnprogram. Melodifestivalen ska vara strösslet på public service-glassen, inte en arbetsmarknadsåtgärd för 50 personer i musikbranschen.