Maria Haldesten: Grovt övertramp att favorisera vissa företag

Fartblindhet och trixande ska inte bli en regions kännetecken. Sånt är allt annat är bra reklam för Halland.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Det är en fråga om tillit. Den som vill förtjäna skattebetalarnas och näringslivets förtroende måste respektera lagen.

Ändå tycks region Halland alltför ofta köra likt en BMW-förare på E 6 en sommarkväll – man fräser på i övertygelsen att risken för upptäckt är låg.

Det förklarar varför verksamhetschefen för regional utveckling agerar först när man ertappats med en misstänkt jävssituation.

– Det är en försiktighetsåtgärd för att vi ska slippa få den här typen av frågor. Självklart är det så, förklarar Ann-Mari Bartholdsson för HN.

Lika självklart är det att hon - liksom övriga ansvariga inom regionen - bör ha såpass god koll på lagen att risk för närståendejäv inte uppstår. Ändå står man där, med en hantering som borde ha fått varningslampor att lysa långt tidigare.

ANNONS

– Även om man själv inte fattar beslutet ska man inte ens sitta med och diskutera det. Man ska gå ut ur rummet, säger Tobias Indén, professor vid juridiska institutionen på Umeå universitet.

Enligt honom kan processen kring en projektanställning klassas som jäv eftersom en anställd deltog hanteringen, som rörde hens sambo. …

Tyvärr tycks det inte vara fråga om ett enstaka olycksfall i regionens arbete. Förra året hade Konkurrensverket ögonen på regionen sedan lokaltidningen avslöjat att man utan upphandling hade gjort affärer med företag med regionpolitiker i styrelsen

Tyvärr lade myndigheten, för tredje gången, ned sin granskning. Inte för att allt var i sin ordning - utan för att Konkurrensverket tycks vara så överbelamrat att man inte ansåg ärendet prioriterat.

– Vi väger in om eventuell kritik får effekt på fler än den aktuella myndigheten, det vill säga om det finns behov av vägledning för en större krets av aktörer. Vi bedömde att det inte var så i det här fallet, förklarade ansvarig verkschef.

Risken för att det kan ge misstänkta parter skäl att tro att de kan komma undan, vägdes tydligen inte in.

Synd.

Men kanske kan en annan lagändring skapa lite bättre ordning?…

Redan före valet gick den blivande statsministern ut skarpt och förklarade vikten av ett återinfört tjänstemannaansvar. Och i regeringsförklaring gavs löften om att agera. Tidöpartierna vill också gärna se lagen utvidgas så att även den som har huvudansvar för en upphandling kan fällas för tjänstefel.

ANNONS

Förvaltningsrättsprofessor Olle Lundin, som för ett drygt år sedan sågade svindlade affärer i Falkenberg, har också tryckt på vikten av återinfört tjänstemannaansvar.

- Alla tokigheter som inte är kopplade till myndighetsutövning är numera straffria. Man kan till exempel ge bort en simhall till sin svåger utan att det händer något, sade han till tidningen Dagens Samhälle för ett par år sedan.

Så långt har regionen inte gått. Men topplistan över märkliga upphandlingar börjar bli oroväckande lång. Alltför gränslösa samarbeten med influencers, partnerskap för tillväxt där avtal slutits utan att uppdragens utlysts är bara ett par exempel som tyder på fartblindhet.

Skärpning, region Halland.

ANNONS